Wednesday, May 18, 2016

Ημέρες Ορθολογισμού



























Για όσους ενδιαφέρονται:

Ο Ν. Δ. θα μιλήσει την δεύτερη Παρασκευή 27 Μαΐου, δεύτερος (και τελευταίος).

Από την αρχή θα πωλείται εκεί και το νέο του βιβλίο "Μικρό Εγχειρίδιο Ορθολογισμού" που κυκλοφορεί αύριο.

Επίσης κυκλοφορεί το νέο τεύχος του περιοδικού "Δέντρο" που περιέχει μικρό (18 σελίδες) αφιέρωμα στον υποφαινόμενο.

35 comments:

  1. Κουίζ: Πώς μπορεί να είναι τέσσερεις ομιλητές και ένας απ’ αυτούς να είναι δεύτερος και τελευταίος;

    ReplyDelete
  2. Δεύτερος την δεύτερη μέρα και άρα τελευταίος στο σύνολο των ομιλητών.

    ReplyDelete
  3. @Nikos Dimou
    2016-05-18T10:26:00+03:00

    > το νέο του βιβλίο "Μικρό Εγχειρίδιο Ορθολογισμού" κυκλοφορεί αύριο.

    Μικρό, αλλά κοφτερό.

    Καλή επιτυχία, Νίκο, και στο βιβλίο, και στη διάλεξη!

    ReplyDelete
  4. Πρωτος απο το τελος? :-)
    Θα υπαρξει βιντεο?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Φαντάζομαι ναι - είναι θέμα των οργανωτών.

      Delete
    2. Εάν όντως υπάρξει, υπάρχει περίπτωση να "ανέβει" κάπου? στο κανάλι σας στο youtube ίσως ή έστω να μας δώσετε έναν σύνδεσμο εδώ στο blog σας?

      Delete
    3. όλες οι ομιλίες από τις ημέρες Ορθολογισμού θα ανέβουν στο youtube στην σελίδα του Ωρίωνα : https://www.youtube.com/user/orionasgr/videos

      Delete
  5. Το θέμα ήταν ο Εμφύλιος, οι συνομιλητές ήταν... τέσσερις, οι γνώμες... πέντε, μπορεί και έξι γιατί υπήρχε και ένας πολυ αξιόλογος ο κλώνος τους Άγη Στίνα που διαφωνούσε και με τον... εαυτό του και με τον ξάδελφό του εαυτού του, τα ξέρετε...

    Οπότε πετάγεται ένας φοιτητής: αφού όλοι σας, οπότε λέτε, εκπροσωπείτε τον επιστημονικό ορθολογισμό, γιατί οι πεποιθήσεις σας διαφέρουν τόσο πολύ;

    Τον λόγο πήρε ο συντονιστής ο οποίος ήλθε σε αντιπαράθεση με όλους εκεί μέσα: "το ότι κάποιος ισχυρίζεται πως οι απόψεις του είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες δεν σημαίνει ότι εκπροσωπεί και τον επιστημονικό ορθολογισμό".

    Και τα βάλανε όλοι μαζί του...

    (Υπάρχει άραγε "επιστημονικός ορθολογισμός", δηλαδή "ουδέτερη ματιά", ιδίως για ζητήματα όπως ο.. Εμφύλιος;)

    Κύριε Δήμου, καλοτάξιδο το βιβλίο σας! Το έχει ανάγκη η κοινωνία ΜΑΣ, οι συμπολίτες ΜΑΣ μπορεί και οι άλλοι οι ΕΣΕΙΣ με τα ΣΑΣ και ΣΕΙΣ, ξέρετε ΕΣΕΙΣ.

    Δυστυχώς όμως προβλέπω να τον διαβάσουν μόνο όσοι ΔΕΝ το έχουν ανάγκη, δηλαδή οι καταρτισμένοι και οι κατασταλαγμένοι. Για τους άλλους, δεν...

    Βέβαια, καμιά φορά, πού ξέρεις, φυτρώνουν ακόμη και οι καταδικασμένοι σπόροι που αρχικά είχαν πέσει σε βράχια, αλλά μετά τους παρέσυρε ο αέρας ή το νερό σε εδάφη γόνιμα.

    Sam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ο ορθολογισμός θα μιλήσει και για τον εμφύλιο πόλεμο. Θα αποκαλύψει ότι δεν κάνει να μπορούμε να βρούμε τόπο και σκοπό και μέθοδο να σταματήσουμε τους απογόνους των τραγματαλητών και των δωσιλόγων που επένδυσαν και κερδίζουν από την ρευστοποίηση της πατρίδας μας και την θανάτωση της ζωής στην Ελλάδα σήμερα. Θα πει ότι για το χεράκι δεν ήταν ορθολογικό μία στρατιά ορθολογιστών επιστημόνων της NASA να μπορέσει να μην το κόψει και ότι δεν πρέπει να μπορούν οι ορθολογιστές να προτάξουν τα ορθολογικά μυαλά και στήθη τους και να προβλέψουν και να παρέμβουν και να διαλύσουν ειρηνικά τις ορθολογικώς απρόβλεπτες μάχες και να σταματούν τον πόλεμο μόλις πάει να γεννηθεί και πολύ πιο πριν.

      Delete
  6. Καλή επιτυχία! Καλοτάξιδο κι ευπώλητο το βιβλίο! Και καλές δημόσιες σχέσεις (διότι με τα βιβλία περνάμε καλά, αλλά με τις διαλέξεις κάνουμε και γνωριμίες!) *wink*

    ReplyDelete
  7. Δυό [!!!] αναρτήσεις σε μια μέρα...
    Συμμαζεμό δεν έχει πια αυτός Νικόδημος! Δεν τον προφταίνουμε...

    Κι ετοιμάζει και ομιλίες -ενώ φρεσκομύρισε το τυπωμένο μελάνι...-
    και απαντά στο καθημερινό blogικό αλισβερίσι με οχτρούς και φιλους...

    Καλοτάξιδο το πόνημα και είς άλλα συντόμως!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ο Ορθολογισμός δεν ήταν ανάρτηση - σκέτη ανακοίνωση.

      Και οι "ομιλίες" είναι μία και αυτή θα είναι διάλογος (βαριέμαι τις διαλέξεις).

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  8. the arcitecture of matter, galileo to kant, thomas holden, 6 The kant-boscovich force-shell atom theory: whereas copernicus had to persuade us to believe, contrary to all our senses, that the earth did not stand still, boscovich taught us to disavow the final 'fixed' thing in the regard to the earth -the belief in 'substance', in 'matter', in the little residual earthly clump - the atom. this was the greatest triumph over the senses ever achieved on earth. και από κάτω friedrich nietzsche, beyond good and evil.
    Ποιος είναι ο Μποσκοβιτς. Είναι και ψέμα ότι ο Γαλιλαίος με συνάντησε τη νύχτα που γεννήθηκα και μου είπε για την Γη και εγώ διαφώνησα. Και ποιος είναι ο ανεξήγητος θρίαμβος επί των αισθήσεων και τι εννοούν ως αισθήσεις αυτοί οι χυδαίοι με φοβέρες και με αίματα. Γιατί ψεύδεται και γιατί με τα ψέματα προπαγανδίζει την άγνοια σαν μόνιμο, αρχικό και σταθερό δεδομένο της ζωής μου, της ζωής. Λέει όμως και ανοησίες τεράστιες, όπως εκείνα που παρολίγο να διαβάσουμε στο θέμα της αυτής, της τεχνητής νοημοσύνης:"from both philosophical and a historical point of view". Και ο Καντ "in his little-read dissertation Physical Monadology - a thesis submitted". Μόνο να αφήσουμε τον Λάιμπιντσ να συλλάβει καλά καλά το θέμα της μοναδολογίας; Να πει τις μοναδολογίες και ο Καντ. Τι είναι Ατομική Θεωρία Δύναμης-Στιβάδας; Ψέμα: "Each of these philosophers conceptualizes the fundamental particles of matter in terms of diffused fields of force". Πώς φτάνουμε στα στοιχειώδη σωματίδια από την ανόητη ένωση των πεδίων με τις "μοναδολογίες"; Πότε ο Γαλιλαίος με δουλειά στην Φυσική έδωσε την θέση του στον φαιδρό Καντ; Ηλιθιότητες: "the ontological status of fields". Αυτά τα αίσχη είναι ακριβώς καθαρό μίσος για τη ζωή. Ότι δεν θα μάθουμε αυτό που έχουμε ανακαλύψει, αλλά τι πιστεύουν οι εκμεταλλευτές και οι υπαλληλίσκοι τους, φιλόσοφοι, για εμάς. Καθαρή προπαγάνδα που μαίνεται εναντίον της νόησης και του άθικτου κρανίου.

    ReplyDelete
  9. Καλή επιτυχία στο´´ Μικρό Εγχειρίδιο Ορθολογισμού´´!
    Μου αρέσουν πολύ τα γραπτά του κ. Δήμου, είναι μεστά και κατανοητά.
    Περιμένω να το διαβάσω, αλλά και να το δωρίσω κυρίως σε νέους.

    Π.

    ReplyDelete
  10. Η κόλαση του Δαν-Ντι.

    (ή πώς ο ορθολογισμός μπορεί να σε τρελάνει)

    Συνφορουμήτες … εχμμμ συγνώμη:

    Αγαπητοί Συνμπλόκερς.

    Όχι ότι έχει αυτό καμιά ιδιαίτερη σημασία, αλλά μαζί στα 2-3 άτομα που τυχαίνει με διαβάζουν, οφείλω να μοιραστώ μαζί με τα κακά και τα καλά - αλλιώς δεν θα ήταν δίκαιο από μέρους μου.

    Όλα ξεκίνησαν με ένα τηλεφώνημα λίγο πριν το Πάσχα - τώρα γιατί κάθε "περιπέτεια" ξεκινάει με ένα αθώο τηλεφώνημα -με ένα απλό "ντρίνν"- εκεί που κάθεσαι ήρεμος στην νιρβάνα σου, είναι κάτι που αξίζει σίγουρα περαιτέρω διερεύνησης, αλλά δεν είναι της ώρας να το αναλύσω.

    Τα νέα όμως δεν ήταν καθόλου ευχάριστα, η μητέρα της συμβίας δεν ήταν καθόλου καλά -για την ακρίβεια ήταν στα τελευταία της- και οι γιατροί την έστελναν στο σπίτι της να πεθάνει ήρεμα αφού "εδώ δυστυχώς δεν είναι Ελβετία" όπως είπαν.

    (Παρόλα αυτά όμως ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ πήγαινε γιατρός στο σπίτι εντελώς ΔΩΡΕΑΝ και στο νοσοκομείο είχε εκτός όλων των άλλων αποκλειστικές νοσοκόμες για κανά μήνα -και πάλι δωρεάν.)
    Τώρα γιατί αυτοί πιστεύουν ότι η Ελλάδα είναι… Ελβετία, είναι και αυτό ένα άλλο θέμα.

    Όπως και να έχει η συμβία έφυγε εσπευσμένα για το εξωτερικό.
    Ο D. αρχικά είχε την παρόρμηση να φύγει και αυτός, αλλά μετά ζυγίζοντας τα δεδομένα σκέφτηκε ορθολογιστικά και αποφάσισε να μείνει με τον διαβολάκο του για να κάνουν μαζί Πάσχα.

    Έτσι λοιπόν κατόπιν ωρίμου σκέψεως έμεινε και έφερε "βοήθεια στο σπίτι" και μία θεία του, την επονομαζόμενη "γιαγιά" (ναι την ίδια που ψήφησε Τσίπρα για να σώσει τις συντάξεις τις -αλλιώς υποπτεύομαι ότι θα ψήφιζε πάλι ΑΝΤΙΡΡΙΣΙΑ, ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων- οπότε μπορείτε να φανταστείτε και τις ομηρικές μάχες που διεξήχθησαν μέσα στο σπίτι…)

    Οπότε όλα καλά;

    Όχι ακριβώς…

    ReplyDelete
  11. Η θεία (ή αλλιώς γιαγιά), είχε την φαεινή ιδέα μετά από δύο - τρεις μέρες να πάει καθίσει στο παιδικό σκαμπό, ξεχνώντας όμως ότι δεν είναι πια παιδί και είναι πλέον γιαγιά ή μάλλον θεία που την φωνάζουν γιαγιά, αλλά που εν πάση περίπτωση τέλος πάντων έχει την ηλικία γιαγιάς και είθισται να την φωνάζουν και έτσι (γιαγιά όχι θεία)!

    Δεν υπολόγισε όμως καλά και… σωριάστηκε φαρδιά - πλατιά πάνω στο χαλί του καθιστικού.

    Ως πρώην γιατρός αυτή, έκανε αμέσως και την πρόχειρη αυτό-διάγνωση: Πρέπει να έχω σπάσει τον κόκκυγα είπε.
    Κόκκυγας για όποιον δεν το ξέρει είναι η "ουρά" του ανθρώπου - ότι δηλαδή απέμεινε από αυτήν, με το πέρασμα των αιώνων.

    -Πάμε νοσοκομείο στα επείγοντα, λέει ο D.

    - Τι να μου κάνουν εκεί, καλά είμαι εδώ λέει η γιαγιά (που ήταν θεία.)
    Έχετε προσπαθήσει ποτέ να πείσετε άτομο που ψήφιζε συστηματικά ΚΚΕ, ΑΝΤΙΡΡΙΣΙΑ (ή ανταρσία το ίδιο κάνει) και ΣΥΡΙΖΑ, ότι το να ψηφίσει αυτή τη φορά Τζίμερο, μπορεί να είναι και καλό πράγμα;

    Ε, ποιο εύκολο είναι αυτό, από το να πείσεις "γιαγιά", πρώην γιατρό,(και πρώην θεία -μην ξεχνιόμαστε) να πάει σε νοσοκομείο, άμα η ίδια δεν θέλει -ειδικά δε εάν δούλευε εκεί, τα προηγούμενα 40 χρόνια!

    Οπότε ο D. κατάλαβε ότι από βρεφοκόμος θα έπρεπε να γίνει και γηροκόμος.
    Και μετά σου λένε ότι οι παροιμίες περί … πεσίματος, δεν έχουν λαϊκή σοφία μέσα τους…

    ReplyDelete
  12. Με αυτά και με τα άλλα, οι μέρες κυλούσαν βασανιστικά αργά, το σαλόνι μετατράπηκε σε πρόχειρη παιδική χαρά-γηροκομείο και ο D. είπε να ψήσει κάτι κοψίδια "για το καλό."

    Το άλλο βράδυ "το παιδί" 38,2 πυρετό με πόνους στο στομάχι!
    Πάμε γρήγορα στα επείγοντα(!!!) λέει η γιαγιά -πρώην θεία και πρώην γιατρός- ως τέρας ψυχραιμίας.

    Το ότι δεν πάς με 38 πυρετό το παιδί στο νοσοκομείο, ότι ο οικογενειακός γιατρός έλειπε εκτός Αθηνών και το ότι στα επείγοντα θα τρώγαμε καμιά εικοσαριά ώρες Πασχαλιάτικα είναι απλά λεπτομέρειες…
    Το ότι η γιαγιά δεν μπορούσε να καθίσει καν στο κάθισμα του αυτοκινήτου, είναι και αυτό λεπτομέρεια.

    Το ότι ο D. όμως το πρωί είχε φτιάξει στο δωματιάκι του την δόση του με τις νικοτίνες (παίρνοντας βέβαια όλα τα απαραίτητα προστατευτικά μέτρα με γάντια και σχετικά) για την τσιγαροπυγολαμπίδα του δεν είναι καθόλου λεπτομέρεια… ειδικά όταν "το παιδί" είναι χλομό και στην ερώτηση: "που πονάς"; αντί για κοιλιά δείξει… καρδιά!

    Και κάπου εκεί ο D. πήγε μια βόλτα στην… κόλαση!!!

    ReplyDelete
  13. Παίδων τελικά δεν πήγε -ας είναι καλά ο οικογενειακός γιατρός- το παιδί συνήλθε κάπως από την γαστρεντερίτιδα και εκεί που ο D. είπε να ξεφύγει από την κόλαση μετά από μερικές (κάμποσες) μέρες νάσου ξανά παρουσιάζονται πάλι οι πόνοι στο στομάχι -μαζί με εμετούς.

    Αυτή τη φορά ο D. το παίδων δεν το γλίτωσε…. ούτε 2-3 ξενύχτια σερί.
    Ευτυχώς που η γιαγιά είχε συνέλθει κάπως (ας είναι καλά τα αντιφλεγμονώδη) και είχε πάει σπιτάκι της και η συμβία είχε επιστρέψει (εσπευσμένα) από το εξωτερικό…

    - Προσοχή Περιτονίτιδα (!!) -ούρλιαζε η γιαγιά από το τηλέφωνο καθήμενη επάνω σε μια… στρογγυλή σαμπρέλα, γιατί εντωμεταξύ έμαθε ότι την είχε γλυτώσει μια "απλή" μετατόπιση σπονδύλου και είχε αναθαρρήσει!

    Με τα πολλά το παιδί συνήλθε τελείως και ο D. επέστρεψε.
    ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ είπαμε;

    Ε, ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ και σε μας τους… απίστους και ας άργησε φέτος λίγο!

    Υ.Γ:
    Τα δύσκολα περάσανε: η γιαγιά πλέον υποστηρίζει "ελεύθερη οικονομία με αυστηρό έλεγχο του κράτους."

    - Μα εσύ υποστηρίζεις τα ίδια που λέει ο Τζήμερος, της απαντώ εγώ.
    Έγινε έξαλλη…

    -Μην μου μιλάς άλλο, γιατί μου ανεβάζεις την πίεση, είπε αυτή, λίγο πριν μου κλείσει το τηλέφωνο στα μούτρα.

    Υ.Γ2:
    Με αυτά και με τα άλλα, Κυρ Νίκο μου, άμα δείτε εσείς μετάφραση…


    Με αγάπη
    D.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  14. Μας ενδιαφέρει ο Νίτσε, αλλά από την άποψη της ζωής. Εδώ ο Νίκος Καρούζος μας είπε:

    ΑΝΤΙΘΕΤΟΣ ΥΠΝΟΣ
    Χυμένη η καρδιά μου στο θαυμαστό ηλιοβασίλεμα.
    Πόσες φορές συλλογιστήκαμε τη νηνεμία
    του πάθους και του πόνου μέσα μας;
    Ω σοβαρά και ιδεώδη χρώματα!
    Πέρα στη δύση έχουν λιώσει τα βουνά
    μόλις που διαγράφονται στον καμβά του αέρα
    και μονάχα οι αιθέριες γραμμές τους βαυκαλίζονται
    στο βεβαιότερο έρωτα της παρουσίας.
    Ο πόνος απ’ τη μεριά του είναι ήσυχος
    κι ατάραχο το πάθος
    οι φιόγκοι της φωτιάς στα ξύλα του χειμώνα.


    και τα βλέπουμε αυτά, του αντίθετου ύπνου -που ίσως και τίποτε αρχαίο να 'ναι- τα βλέπουμε καθώς ποντικοξεφυλλίζουμε τον πολυτονισμένο Νίτσε, αλλά και άλλα, όπως: "κάθε λαός μιλάει τη γλώσσα του καλού και του κακού του", και χαρούμενα δεδομένα, ότι ο Νίτσε καταλάβαινε από ήθη και έθιμα (ζωής, μάλλον) και προσπαθούμε να βρούμε σε ποιο σημείο ο Νίτσε αγγίζει δροσεράδα μεταλλικής φιάλης φύλαξης οξυγόνου και ψάχνουμε ειλικρινά να βρούμε αυτό, ή τουλάχιστον το διανυσματικό άθροισμα της επιτρόχιας με την ακτινική επιτάχυνση από την κυκλική κίνηση, αλλά ακατόρθωτη εύρεση αυτών εκεί και έτσι αναρωτιόμαστε: γιατί αυτά δεν είπες; Η ατομική θεωρία του Ντάλτον, τα ατομικά βάρη, ο νόμος των μερικών πιέσεων του Ντάλτον, είχαν προηγηθεί. Και όταν ο Ντάλτον έχει προηγηθεί, ο Νίτσε δεν μπορεί να μην παίρνει μυρωδιά, γιατί αυτό που ο Νίτσε θα μου πει δε θα μου είναι και πολύ ζωτικώς χρήσιμο. Ο Διαφωτισμούλης της επιστημονικής επαναστάσεως, ας πούμε, έχει περάσει και παραπεράσει από την Ελλάδα. Υπάρχει απόδειξη. Π.χ. Αν είναι να περιμένουμε, ο Νίτσε να μάθει τον Ντάλτον, μάλλον θα περιμένουμε πολύ και δίχως αποτέλεσμα. Γι' αυτό ο Νίτσε λογικώς απορρίπτεται, αλλά όχι στα σημεία που επιμένει να φτιάξει έναν στίχο και να τον ολοκληρώσει. Οι φυσικοί φιλόσοφοι μετά τον Θαλή, αλλά και τις άλλες, ελληνικές ρόμπες της κυρίας Κιουρί, έμειναν φυσικώς αγράμματοι και νοητικώς ημιτελείς. Πόσους που θα σκέπτονταν καλύτερα, ο Αριστοτέλης δολοφόνησε και πόσα έργα έδωσε στη φωτιά, για να ιδρύσει αυτός, μόνος, μία γενική φυσική φιλοσοφία, που παραδίδει βλακείες, για "στοιχεία". Ο Θαλής είχε πιάσει το νόημα: "πύκνωση και αραίωση". Θαλή, ανακάλυψες την πυκνότητα - είσαι σπουδαίος. Σου αξίζει όλος ο Ζαγοραίος του κόσμου.

    ReplyDelete
  15. Παλι καλα που εβρισκες τον χρονο να μας γραφεις απο την κολαση...
    Για να σε παρηγορησω καπως, κι'εμενα οταν μου τυχαινει κατι ζορικο ακολουθουν κι'αλλα -το ενα χειροτερο απο το αλλο. Τουλαχιστον τωρα ολα καλα;

    ReplyDelete
  16. @ Με Λένε Αρτέμη 20 May, 2016 23:55

    Τι να σου πω και εγώ ε;
    γάμησέ τα...
    ------------------------------------
    Ντιτα21 May, 2016 01:18

    Όλα καλά - ευχαριστώ.

    Με αγάπη
    D.

    ReplyDelete
  17. @ Nikos Dimou

    Πως πηγε η ομιλια σημερα; Ηρθε κοσμος; Εγινε συζητηση μετα;

    ReplyDelete
    Replies
    1. Η αίθουσα ήταν υπερπλήρης - έγινε και αρκετός διάλογος.

      Καλά πήγε!

      Delete
    2. Ευχομαι να παει εξ ισου καλα (ή και καλυτερα) και το βιβλιο σας!

      Delete
    3. Άσε ..."τα σάπια" κύριε Νίκο!
      Αφού σε είδα απόψε στην ΝΕΤ ["Στην υγειά μας ρε παιδιά"/ΑΡΧΕΙΟ] να άδεις, να τσουγκρίζει με λευκό χύμα κρασί και να μιλάς (και) για τον ...Σβιάτοσλαβ Ρίχτερ/ ΑιωνίαΤουηΜνήμη!

      Αλλα ας σε πιστεψουμε κι ας ελπισουμε πως το χάρηκες!

      και εις άλλα!

      Delete
  18. Ακούω τις παύσεις, τους αναστεναγμούς, στο περί ορθολογισμού και δεν μοιάζουν και δεν είναι ψεύτικα, όπως ψεύτικες οι ανάσες τηλεπαρουσιαστών. Εγώ βλέπω και ακούω και χαίρομαι: οι ζωντανοί άνθρωποι, λέω - αλλά απορώ: και τι συμπεράσματα άμεσα για το θέμα της ζωής θα ξέρουμε από την μελέτη των επιστημών και πότε θα φανερωθούν. Ορθολογισμός που δεν μιλάει για την επιστήμη, ή μιλάει μόνον για επιστημονικές θεωρίες, είναι σοβαρό πρόβλημα στην Ελλάδα, γιατί στην Ελλάδα λύνουν αυτό, και αυτό που η νέα ζωή μαθαίνει και το ξεπετάει, ξεπερνάει τον ορθολογισμό του δημόσιου λόγου των διανοουμένων, έστω και των μοναχικών.

    ReplyDelete
  19. Ποιος διαφωνεί: Αρρώστια είναι να απορρίπτεις τα πάντα: τον ορθολογισμό, την επιστήμη, την τεχνολογία, κάθε υπαρκτή μορφή κοινωνικής και οικονομικής οργάνωσης — χωρίς να έχεις τίποτα να τους αντιπαραθέσεις, παρά μόνο νεφελώδεις ουτοπίες."Αλλά αν δω τι σημαίνει επιστήμη σήμερα (και στην Ελλάδα) πρέπει να δω καθαρά. Τι θα δω. Πρέπει να εκτιμήσω σοβαρά το φαινόμενο της ζωής για να βρω πιο είναι το σημαντικό πιο είναι το ασήμαντο από αυτά που θα δω. Εγώ σκέφτηκα τι σημαίνει ανάπτυξη της οικονομίας. Δεν είναι σαν ζύμη που φουσκώνει. Σημαίνει απλώς ότι η οικονομία αναπτύσσεται όταν δεν αφήνει την επιβίωση του τελευταίου μέλους της ανθρωπότητας στην τύχη. Με αυτή την προοπτική της ζωής, είναι, φυσικά, εγκληματικές πράξεις οι αναπτύξεις των ειδικών. Η εκμετάλλευση έχει γραφειοκρατία: οι τραπεζίτες, τα διοικητικά συμβούλια, οι πρόεδροι εταιριών, οι μουσικοί με τα αναλόγια, οι καγκελάριοι, οι επιστήμονες, αυτοί είναι γραφειοκράτες. Όλοι αυτοί μπορούν να πουν για τον ορθολογισμό, την τεχνολογία, τις πτυχές, όλες, της κοινωνικής οργάνωσης, αλλά δεν μας έχουν πει τι σημαίνει επιστήμη για τη ζωή. Τι κάνω όταν σπρώχνω τις δυνάμεις μου να αντιμετωπίσουν μία άσκηση από ένα βοήθημα του Πατατάκη;

    ReplyDelete
  20. Φακελάκι05 June, 2016 21:54

    Ο Γιάσπερς λέει μία αλήθεια: "Η ατομική βόμβα κρέμεται επάνω από όλους μας". Αλλά βέβαια δε λέει ποιος κρεμάει από πάνω μας την ατομική βόμβα. Συνεχίζει με προπαγάνδα: "Για ένα σύντομο χρονικό διάστημα εμποδίζει ακόμη τον μεγάλο πόλεμο, ο οποίος ωστόσο, δεν ξέρομε πότε, θα αρχίσει την ολοκληρωτική του καταστροφή, αν οι άνθρωποι εξακολουθούν να είναι αυτοί που είναι σήμερα". Ότι: η ζωή που πληγώνεται καθημερινά δεν είναι ακριβώς ο μεγάλος πόλεμος. Ότι αν θυσιάζουμε τη ζωή στις πληγές καθημερινά, θα αποφύγουμε τον μεγάλο πόλεμο! Και το χολέριασμα περί του τι είναι οπωσδήποτε και τι εξακολουθούν οπωσδήποτε να είναι οι άνθρωποι. Το έργο της φιλοσοφίας: "Μας μαθαίνει τουλάχιστο να μην αφηνόμαστε να μας εξαπατούν. Δεν επιτρέπει τον παραμερισμό κανενός δεδομένου, καμιάς δυνατότητας. Διδάσκει να κοιτάμε κατάματα την πιθανή καταστροφή". Αυτό κάνουμε τώρα που σε διαβάζουμε. Σε βλέπουμε καθαρά. Φτάσαμε σε εσένα όταν υποπτευθήκαμε ότι εκείνος που οργανώνει τα άσχημα πράγματα είναι κάποιος που έχει μελετήσει λεπτομερώς και αποκαλύπτει μερικώς στους υπό μύηση με θόλωμα και φούμο - και σε εμάς - τις μεθόδους του ψευτίσματος και της εξαπάτησης. Πίσω από την "φιλοσοφία" δε θα κρυφτείς. Ποια φιλοσοφία; Με την φιλοσοφία σχηματίζεται ο εγκέφαλος του εμβρύου; Μελέτησες τα άσχημα πράγματα όταν άρχισες να κάνεις ή να δικαιολογείς! Αυτό δείχνει η απροσδιόριστη κατάκριση εναντίον της αγράμματης και αθώας ζωής ("οι άνθρωποι"). Έχουμε υπογράψει κανένα συμβόλαιο ότι εσύ θα χτίζεις πυραμίδες και εμείς θα μεταφέρουμε τις ογκώδεις και βαρύτατες πέτρες; Εσύ, μόνος, θα κουβαλήσεις τον αγαπημένο σου σταυρό στην αιωνιότητα. Πάρε το πτυχίο σου κι ένα μηχανάκι/ κι έλα ξημερώματα στο Μοναστηράκι /κάτσε ανακούρκουδα στο σταθμό του τρένου/ ρίχνε ξύδι στις πληγές του κάθε σταυρωμένου. Ποιος ενδιαφέρεται στην εξαπάτηση του Γιάσπερς; "Οι άνθρωποι"; Ο Γιάσπερς είναι κλασικό παράδειγμα γιατρού που μελέτησε τη ζωή αλλά από αυτή δεν δοκίμασε ούτε μπάμια.

    ReplyDelete
  21. Φακελάκι05 June, 2016 21:59

    Και αυτό είναι ψέμα: "Εμένα αυτό που μου θυμίζει πολύ τη φιλοσοφία, όταν προσπαθεί να αποκρυπτογραφήσει τον κόσμο" ως προς την δεύτερη πρόταση. Όποιος θέλει να αποκρυπτογραφήσει δεν συνευρίσκεται με μια ψυχαναλυτική μέθοδο, που είναι μία τέτοια η φιλοσοφία.

    ReplyDelete
  22. Η επιστήμη ξετυλίγεται από όποιο σημείο της και αν την πιάσουμε. Αλλά η επιστήμη. Όχι αυτά:
    Παρά το γεγονός ότι ο Ντεκάρτ μαζί με τον Μπέικον (Francis Bacon, 1561-1626) θεωρούντο πρωτεργάτες της νέας επιστημονικής μεθόδου, μετά τον θάνατο του Ντεκάρτ οι ιστορικοί παρουσίασαν την υπεραπλουστευτική εικόνα ενός εμπειριστή Μπέικον εναντίον του ορθολογιστή Καρτέσιου. Αργότερα αυτή η αντίθεση μετεξελίχθηκε σε ακόμα πιο έντονη αντιπαλότητα μεταξύ Καρτέσιου και Νεύτωνα. Παραμένει γεγονός ότι οι επιστημονικές ερμηνείες του Καρτέσιου, όπως η ερμηνεία του σύμπαντος ως χώρου γεμάτου ύλη όπου οι πλανήτες στροβιλίζονται γύρω από τον Ήλιο, δεν μπορούσαν να αντέξουν τον έλεγχο στον οποίο τις υπέβαλε ο Νεύτωνας.
    Χρειάζεται να ληφθεί υπ' όψιν ότι όλα αυτά συνέβαιναν σε μια εποχή στην οποία οι φιλόσοφοι ήταν εξοικειωμένοι σε τέτοιο βαθμό με τη φυσική και την αστρονομία, ώστε είχαν τη δυνατότητα να συγκρίνουν και να εκφέρουν άποψη για τις διάφορες αντιμαχόμενες θεωρίες. Συνεπώς, δεν είναι δύσκολο να ερμηνευθεί η πτώση της δημοτικότητας του Καρτέσιου. Βέβαια, παρά τις ατέλειες και τις αδυναμίες της φιλοσοφίας του, η συνεισφορά του Καρτέσιου στην εξέλιξη των φιλοσοφικών ιδεών στην Ευρώπη ήταν τεράστια. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Ντ' Αλαμπέρ, γράφοντας σε μια εποχή που μεσουρανούσε ήδη το άστρο του Νεύτωνα, προσπάθησε να περισώσει τη μέθοδο του Ντεκάρτ, διαχωρίζοντάς την από την ατυχή έκβαση των επιστημονικών του υποθέσεων. Η κρατούσα θεώρηση για τον Καρτέσιο κατά τον 18ο αιώνα ήταν ότι επρόκειτο για μια ιδιοφυΐα που έσφαλε, γιατί δεν υιοθέτησε τον εμπειρισμό
    .
    Και οπωσδήποτε όχι "οι φιλόσοφοι της επιστήμης". Τι είναι αυτοί; Δεν είναι. Εγώ ζω σήμερα, έχω αισθήσεις, τις παραδέχομαι, και ο εμπειρισμός, όλα αυτά, δεν μου αποκαλύπτουν απολύτως κανένα νόημα. Τι βλακείες είναι αυτές. Δεν λύνουν ούτε μία άσκηση και δεν αποδίδουν και νόημα που να ηρεμεί έναν άνθρωπο. Και η περιττή σύγχυση επέρχεται όσο η φιλοσοφία χώνεται στην επιστήμη. Το ορθοκανονικό σύστημα του Ντεκάρτ, η προσφορά του στην αναλυτική γεωμετρία, στην Φυσική, όσο παραμένει επιστημονική, δεν με βλάπτει. Μάθαμε το λεγόμενο καρτεσιανό σύστημα στην α' τάξη του Γυμνασίου εκτός Γυμνασίου. Τι είναι ευθεία, άξονας, σύστημα αξόνων, κανονικό και ορθοκανονικό σύστημα αξόνων. Αλλά εγώ δεν μπορώ να μάθω το τίποτα, που είναι η φιλοσοφική πτυχή του Ντεκάρτ. Είναι ξένο σε εμένα, όσες εξηγήσεις και αν μου δώσει ο ίδιος ο ψευτοφιλόσοφος, και με βασανίζει και μου κάνει κακό. Ολόκληρη παράγραφος για την διαφημιζόμενη διαφωνία Νεύτωνα-Ντεκάρτ και νόημα μηδέν. Τέτοιο πράγμα είναι και ο ορθολογισμός. Το παιχνιδάκι που δεν μας αγοράζει ο μπαμπάς. "Η εξέλιξη των φιλοσοφικών ιδεών" δεν μπορεί ποτέ να είναι ό,τι πρέπει να καταλαβαίνω για να κερδίζω την γαλήνη του νου μου και να μην αγχώνομαι και να μην νιώθω άσχημα.

    ReplyDelete
  23. Ορθολογισμός ευαγγελίζεται Φυσική χωρίς Φυσική γιατί ο ορθολογισμός και ο μη-ορθολογισμός πιστεύουν στην ψυχή. Η αληθινή δυστυχία που την επιβάλλουν στη ζωντανή ζωή λαμπρότατες διαμάχες πνευματικών ανθρώπων π.χ. του μεσοπολέμου, όπως σήμερα και όπως όπως, παρατημένοι στη νόηση και στο γοητιλίκι του Χίτλερ, ή του Αδάμ Ρεγκούζα, έτοιμοι να σωθούν και να με σώσουν. Οι σύμβουλοι που οραματίζονται τράπεζες ασκήσεων άλλες από αυτές που τόσα χρόνια τώρα περιέχουν τα εξωσχολικά, βοηθητικά, σχεδόν αληθινά βιβλία, θα δημιουργήσουν καινούργια Φυσική. Αν υπήρξαμε ποτέ η Ελλάδα ή η Γερμανία που έλυνε ασκήσεις, θα πρέπει να ξεχάσουμε και να υιοθετήσουμε τις δυσκολίες των γραφειοκρατών σαν ανέσεις μας.

    ReplyDelete
  24. Στους ορθολογιστές ποτέ δεν αρέσει η επιστημονική, άρα φυσιολογική και πολύτροπη κατανόηση και οριστική επίλυση των κοινωνικών προβλημάτων. Γι' αυτό η μέριμνα τους είναι η διάδοση της φήμης ότι ο ορθολογισμός είναι ένας και οι ανορθολογισμοί πολλοί. Διδάσκουν και θαυμάζουν την άγνοια.

    ReplyDelete