Δευτέρα, Μαΐου 21, 2007

Έθνη και Πατρίδες



Μετά από χρόνια μελέτες, σπουδές, διαβάσματα, συζητήσεις, συνέδρια, διαφωνίες και συμφωνίες - πρέπει να εξομολογηθώ την αμαρτία μου:

Δεν έχω καταλάβει (και συνεπώς ούτε αποδεχθεί) τι θα πει «έθνος» και «εθνικό».

Μη με παραπέμψετε σε λεξικά – τα έχω ανοίξει όλα. Και βιβλιογραφία γνωρίζω για το θέμα, και όλους τους ορισμούς, από την «θεωρία του αίματος» των Γερμανών ρομαντικών, και τους «αόρατους δεσμούς» του Fichte, μέχρι το «καθημερινό δημοψήφισμα» του Renan και τις «φαντασιακές κοινότητες» του Benedikt Anderson.

Αν εξαιρέσουμε μία πράξη της βούλησης και μία παρεπόμενη απόφαση – όπως όταν αποφασίζω ότι είμαι Ολυμπιακός η Παοκτζής – δεν βλέπω άλλη βαθύτερη ουσία στον όρο.

Έτσι κατακλύζομαι από αμηχανία κάθε φορά που πρέπει να μιλήσω για το θέμα.

Ξέρω, ξέρω το «όμαιμον, το ομόγλωσσον», του Ηρόδοτου, κλπ. κλπ. Μα στο Θεό σας, οι πολίτες της Ελβετίας που έχουν τέσσερις μητρικές γλώσσες, δύο θρησκείες και πολλές παραδόσεις (κάθε καντόνι και άλλες) τι άλλο κοινό έχουν μεταξύ τους εκτός από μία απόφαση αυτοπροσδιορισμού; Ένας Γερμανοελβετός προτεστάντης δεν είναι πιο κοντά σε ένα Γερμανό προτεστάντη, από ότι σε ένα Γαλλοελβετό καθολικό; Και ένας Αμερικάνος ισπανικής καταγωγής που ζει στην Καλιφόρνια τι κοινό έχει με έναν συμπολίτη του, Γερμανικής καταγωγής, κάτοικο Νέας Υόρκης;

Στο κάτω-κάτω η φυλή ήταν κάτι το συγκεκριμένο – η κάστα, το σόι, οι συγγενείς, το γένος. Άντε και η πόλη-κράτος – τους γνώριζες όλους. Αλλά από το τέλος του 18ου αιώνα που εφευρέθηκαν τα έθνη (για να πάψουν οι βασιλιάδες και οι ηγεμόνες να πληρώνουν μισθοφόρους), δημιουργήθηκαν κάθε είδους τερατογενέσεις.

Όπως το «έθνος-κράτος»: τι τραγέλαφος! Μία επικράτεια όπου όλοι πρέπει να έχουν τήν ίδια εθνοτική ταυτότητα (κι αλίμονο σε όσους δεν...). Θεωρητικά υποτίθεται ότι ένα έθνος προϋπάρχει και κάποτε οργανώνεται σε κράτος. Υπάρχουν όμως μερικά που ξεκίνησαν ως κράτη και μετά έγιναν έθνη. Π. χ. οι γείτονες Τούρκοι. Ως το 1900 ουδείς χρησιμοποιούσε αυτό το όνομα.

Οθωμανοί ήταν οι άνθρωποι, υπήκοοι του Σουλτάνου. Αλλά βέβαια σε μία πολυεθνική αυτοκρατορία, με πολλές γλώσσες, θρησκείες, παραδόσεις, πώς να υπάρξει ενιαία εθνική ταυτότητα; Έφτιαξε λοιπόν ο Κεμάλ ένα κράτος, το ονόμασε Τουρκικό, και μετά κατασκεύασε ένα έθνος για να το βάλει μέσα στο κράτος. Την ομοιογένεια την πέτυχε με διάφορους τρόπους: γενοκτονίες, διωγμούς, πιέσεις, ανταλλαγές πληθυσμών…

Κι ακόμα η διαδικασία δεν έχει τελειώσει – περισσεύουνε κάτι Κούρδοι…

Την συνταγή αυτή δεν την εφεύρε ο Κεμάλ – την είχαν εφαρμόσει πολλοί πριν από αυτόν (μεταξύ των οποίων και εμείς) και την συνεχίζουν αρκετοί με εθνοκαθάρσεις και κατηχήσεις. «Φτιάξαμε την Ιταλία, τώρα πρέπει να φτιάξουμε και Ιταλούς», είχε πει ένας από τους πρωταγωνιστές του Risorgimento.

Μία ματιά στην Αφρική, όπου τα κράτη οριοθετήθηκαν από τους αποικιοκράτες με αυθαίρετα σύνορα, δείχνει πως όλοι εκεί προσπαθούν εκ των υστέρων να κατασκευάσουν έθνη – εν ανάγκη εξοντώνοντας τους άλλους που δεν χωράνε στο Προκρούστειο κρεβάτι τους.

Αλλού υπάρχουν πάλι έθνη (π. χ. οι Βάσκοι) που θέλουν να γίνουν κράτη. Μεγάλη υπόθεση! Θα αποκτήσουν σημαία, ύμνο και διαβατήριο, και μετά θα ψάχνουν να ενταχθούν σε ένα μεγαλύτερο σύνολο, γιατί ένα ανεξάρτητο κράτος έχει έξοδα (σκεφθείτε τον στρατό, τους διπλωμάτες και τους τελωνειακούς) και δεν θα τα βγάζουν πέρα μόνοι τους.

Κατανοώ την ανάγκη των ανθρώπων να ανήκουν κάπου – σε κόμμα, θρησκεία, ποδοσφαιρική ομάδα ή ακόμα και έθνος. Φαίνεται πως το έχουν ανάγκη – τους απαλύνει την κοσμική μοναξιά τους. Επίσης καταλαβαίνω την ανάγκη τους να πιστεύουν σε μύθους. Όταν όμως αυτά τα δύο συνδυαστούνε και μπολιαστούνε με φανατισμό, γίνονται επικίνδυνα. Αυτοί που πιστεύουν πως ο Ολυμπιακός είναι θρύλος και θεός, σκοτώνουν Παναθηναϊκούς…

Οπότε καταλήγω ότι θα πρέπει να ξανασκεφθούμε επάνω σε αυτά τα θέματα, γιατί έχει χυθεί πολύ αίμα χωρίς λόγο, για λέξεις, σύμβολα και ονόματα, «για ένα πουκάμισο αδειανό» που λέει και ο ποιητής.

Το μόνο που εγώ παίρνω στα σοβαρά είναι ο όρος πατρίδα. Μην την συγχέετε με το έθνος – είναι άλλο πράγμα. Πατρίδα είναι κάτι το εντελώς συγκεκριμένο, ενώ το έθνος είναι μία αφηρημένη ιδέα. Πατρίδα είναι ο τόπος που μεγάλωσα, η γλώσσα στην οποία πρωτοσκέφθηκα, τα τοπία που πρωτοαντίκρυσα. Μπορεί σήμερα να ανήκει σε ένα έθνος και αύριο να προσαρτηθεί αλλού – δεν αλλάζει τίποτα παρά μόνο το όνομα. Μπορεί εγώ να πολιτογραφηθώ αλλού και να αλλάξω εθνικότητα – πάλι δεν αλλάζει τίποτα. Σε ένα έθνος χωράνε πολλές πατρίδες. Κάποτε, όταν (ελπίζω) θα καταργηθούν τα έθνη, οι πατρίδες θα λάμψουν ακόμα περισσότερο.

Όπως έχω γράψει και αλλού, η εικόνα που έχω για την πατρίδα δεν είναι ιδέα, αλλά αίσθηση - μία θαλπωρή του οικείου. Δεν θεωρώ τη χώρα μου ούτε καλύτερη ούτε σημαντικότερη από τις άλλες, την αγαπώ επειδή είναι η γωνιά μου μέσα στην οικουμένη - όπως αγαπώ την γειτονιά μου. Αλλά όπως δεν θα σκεπτόμουν ποτέ να μετατρέψω την γειτονιά μου σε ιδεολόγημα και να σκοτώσω γι αυτήν, έτσι δεν θεωρώ λογικό να μετατρέπουμε την πατρίδα σε έθνος – και να θυσιάζονται άνθρωποι γι αυτό.


Τα έθνη φτιάχτηκαν για να χωρίζουν τους ανθρώπους. Αγαπώ τις πατρίδες γιατί τους ενώνουν. Έχω δει, πως, όσοι νιώθουν ζεστασιά για την πατρίδα τους, δεν αρνούνται στον άλλο το δικαίωμα να αισθάνεται το ίδιο για την δικιά του. Δεν υπάρχουν «εχθρικές» πατρίδες. Ούτε «ανώτερες» πατρίδες – όπως δεν υπάρχουν ανώτερες μανάδες.



(Ομιλία που σε πρώτη μορφή διαβάστηκε στις 18.5. σε εκδήλωση της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου - Θεσσαλονίκη.Η εικόνα είναι προσχέδιο του Γύζη για την Δόξα των Ψαρών).

234 σχόλια:

  1. Πάντως όσον αφορά το εθνικόν μας φαγητό έχω την εντύπωση ότι δεν είναι πλέον η φασολάδα...αλλά μάλλον η πίτσα. Κερατάδες Ιταλοί, αφού τους κατατροπώσαμε στα βουνά της Αλβανίας με το έπος του '40, απέδειξαν ότι η εκδίκηση (όπως και η πίτσα) είναι φαγητό που τρώγεται και κρύο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Να θυμίσω ότι ανάλογα θέματα έχουμε συζητήσει και σε άλλα ποστ όπως το "Εθνικόν... το αληθές" (24.3.06) ΕΔΩ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οσο για τα λογια του Σολωμου,ειναι λαθος των φιλελευθερων να αναζητουν "προτυπα " σε προσωπα του παρελθοντος.
    Ολοι ηταν βαμμενοι φασιστες. Και ο Σολωμος που εγκωμιαζε τη γενοκτονια Τουρκων & Εβραιων Τριπολιτσας & ο Κοραης που εξυμνουσε τους αρχαιους "προγονους". Και οι 2 ηταν γραικοποιημενοι Εβραιοι. ( Salomon,Korai).
    Η φιλελευθερη σκεψη αρχιζει απο...εμας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλησπέρα σας κύριε Δήμου.Έχουμε άψογο timing. Σήμερα αναρωτιόμουν στο δικό μου blog αν δικαιούμαι να θεωρούμαι Ελληνίδα! Και για να είμαι ειλικρινής απάντηση δεν έχω...

    Επιτρέψτε μου μια μικρή παρένθεση: Είμαι η κοπέλα που πριν μισό χρόνο περίπου σας είχε ζητήσει φωτογραφίες από το αρχείο σας για να τις συμπεριλάβει στο τελικό slide της παρουσίασης του Διδακτορικού της. Δεν πολυ-πίστευα πως θα απαντήσετε στο email μου. Με ξαφνιάσατε ευχάριστα τότε...Σας ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Nikos Dimou said...
    Έχουμε και τα "Εθνικά θέματα"...

    ............
    Γράφει ο Γιάννης Γιανουλόπουλος στο εξαιρετικό βιβλίο του "Η ευγενής μας τύφλωσις", εκδ. "Βιβλιόραμα", 1999:
    "Η ιστορική αυτή μελέτη,... επιχειρεί να δείξει και να εξηγήσει το πως και το γιατί τα περίφημα "εθνικά θέματα", όταν εμφανίζονται με αυτή τη μορφή, με αυτήν ακριβώς τη διόλου αθώα γλωσσική διατύπωση (τη μη μεταφράσιμη σε οποιαδήποτε άλλη ευρέως γνωστή γλώσσα, πλην, ίσως, εκείνη της γαλλικής άκρας Δεξιάς του τέλους του 19ου αι.), όταν, εν άλλοις λόγοις, δεν ονομάζονται με το πραγματικό τους όνομα, που είναι προβλήματα άμυνας και εξωτερικής πολιτικής, τότε τα "εθνικά θέματα" δεν "καταλήγουν δυστυχώς να είναι", όπως συνήθως λέγεται, αλλά είναι, εξ ορισμού, ζητήματα εσωτερικής πρωτίστως πολιτικής, τα οποία έχουν άμεση σχέση με τη διεκδίκηση ή τη διατήρηση της εξιουσίας".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Από τον harrygreco ομολογώ πως δεν περίμενα να μην γνωρίζει πως το επώνυμο του εθνικού μας ποιητή ήταν Μπορτολάνι, και ήταν, βεβαίως, (μισο)Ιταλός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Stavros Katsaris said...

    Στο άκουσμα και μόνο οτι αδιαφορώ για το Έθνος και πως προτιμώ να μην πολεμήσω με χώρισε!!!
    χαχαχαχα!

    ----
    λολ

    Mr. Flowerman με την κόρη του Ψωμιάδη τα είχες καλέ;

    ---
    gerasimos (Τρι Μαϊ 22, 05:37:00 μμ), ά-ψο-γος, utmärkt!

    Δόξασες την ομάδα Σουηδόφωνων μπλόγκερς φίλων του γάτου!
    -----

    Bourchas said...

    Μα,πώς είναι ηλίθια η ελληνική διπλωματία που κατέστησε και διατηρεί μια χώρα σαν την Ελλάδα ως μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, που έχει τους τουρκοκύπριους στο διεθνές περιθώριο για δεκαετίες, που για δεκαπέντε χρόνια έχει μπλοκάρει την αναγνώριση της "Δημοκρατίας της Μακεδονίας" κλπ.

    Τρι Μαϊ 22, 01:06:00 μμ

    --

    Είναι αναλόγως πως βλέπετε το ...ποτήρι!

    ----

    Νομίζω τέλος ότι ήρθε η ώρα να συσταθεί η παγκόσμια ομάδα των Aνιθαγενών αρχής γενομένης από αυτό εδώ το blog!

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η οικογένεια Σαλαμόν, (του ποιητή Διονυσίου Σολωμού)είχε στο οικόσημό της ένα ψάρι σολομό, και στους προγόνους της έναν Πατριάρχη, τον Πατριάρχη Γράδου Βιδάλε τον Γ’ (963 μ.χ.) έναν Δόγη της Βενετίας, τον Δόγη Πέτρο (1026 μ.χ.) έναν Αγιο, τον Αγιο Γεράσιμο Σαγρέδο. Κλάδος της οικογένειας μετανάστευσε γύρω στον 13ο αιώνα από την Ιταλία στην Κρήτη και μετά την πτώση του Χάνδακα κατέφυγαν στην Ζάκυνθο, όπου συγκαταλέχθησαν αμέσως, πιθανώς λόγω της Βενετσιάνικης καταγωγής τους, στους ευγενείς της Ζακύνθου. Μητέρα του Σολωμού ήταν η Αγγελική Νίκλη, μια «ποπολαροπούλα» με καταγωγή από τον Μωριά, "οικιακή βοηθός στο Σολωμέϊκο".

    Παρόμοιας Βενετσιάνικης καταγωγής ήταν η οικογένεια Βενιζέλου, η Μπενιζέλου, με διαφορά ότι μετά την πτώση του Χάνδακα παρέμειναν στην Κρήτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Για μενα ο εθνικισμος δεν ειναι κακος...οσες πιο πολλες "εστιες"εμμονων ,(αν υποθεσουμε οτι ο φανατισμος ειναι μια εμμονη)υπαρχουν τοσο πιο ακινδυνοι γινοντε οι εχοντας την εμμονη στην εμμονη.
    Φανταστητε εναν εθνικιστη με εμμονες στις γυναικες/αντρες,στα αυτοκινητα,στα ζωα,στα ψωνια ,στον ολυμπιακο,στο χωριο του,στο εγω του, στο στο στο..στο φιναλε θα ειναι ακινδυνος!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πώ πω, ακόμα δεν πρόλαβα να διαβάσω το post και έχει 207 σχόλια. Τέλοσπάντων, δεν θα τα διαβάσω όλα, θα πώ την δική μου άποψη, briefly... Λοιπόν, η ουσία δεν είναι αν υπάρχουν έθνη ή πώς ορίζονται. Είναι θέμα καθαρά ορισμού. Εγώ το βλέπω σαν κάτι μεταξύ φυλής και χωροταξικής τοποθέτησης. Δηλαδή, μια φυλή ανθρώπων (η οποία μπορεί να οριστεί επιστημονικά) που σε ένα κοινό χώρο (κοντά-κοντά). Αυτός ο διαχωρισμός μπορεί να γίνει με βάση όλα τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων, όπως ψηλοί-κοντοι, φαλακροί-μαλιαροί. Ο σημαντικός προβληματισμός θα έπρεπε να είναι γιατί τα έθνη χωρίζουν ανθρώπους. Βασικά, ξέρουμε... Η ουσία είναι τι κάνουμε ο καθένας... Γράφουμε απλά comments και posts, κοροιδευοντας όποιον σκέφτεται διαφορετικά από εμάς; Νομίζω δεν αρκεί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Δεν ηξερα οτι το "Σολωμος" ηταν ψευτωνυμο. Αν αληθευει, τοτε ηταν Ιταλιανος.Δεν ξερω αν οι βιογραφοι του μπορουν να τεκμηριωσουν σχεσεις του με γυναικες,οπως & για τον Κοραη,διοτι υποπτευομαι & το αλλο...
    Ολοι στην Γκρετσια ειναι ο,τιδηποτε εκτός απο Ελληνες. Ντιενεγι Ελληνα ισως διασωζεται στη Μαγκνα Γκρετσια. Andras mou paei..
    Εκοψα & φατσες απο Αυστραλια. Μιλαμε για...time capsule.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ηλίας Πετρόπουλος για τον Διονύσιο "Σολομό"
    Γράμμα από το Παρίσι
    Κυρ.Ελευθ. 24/9/2000

    Ο Διονύσιος Σολομός έφη: Το έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικόν ότι είναι αληθές. Αποδέχομαι αυτή τη φράση. Και γιαυτό είχα δημοσιεύσει ένα άρθρο, σχετικώς με ορισμένες ιδιότητες - ταμπού του δήθεν εθνικού μας ποιητή.
    ήτο εβραίος
    ήτο ομοφιλόφιλος
    ήτο μασόνος
    ήτο μεθύστακας. Στη χώρα μας όποιος λέει την αλήθεια νιώθει πως κολυμπάει στα σκατά.
    Αγνοώ τι σημαίνει ο χαρακτηρισμός έλλην. Πάντως προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, σπεύδω να διευκρινίσω ότι θεωρώ τον Σολομό πιο έλληνα από πολλούς σύγχρονους ψευτοέλληνες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ολους επιανε στο στομα του ο αναρχας Πετροπουλος,μονο για τον εαυτο του δεν ομολογουσε οτι ηταν αλβανογραικος. Γενικα,οι αναρχικοι ειναι (αυτο)καταστροφικα ατομα,γι' αυτο & στη πολιτικη θριαμβευουν οι φασιστες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. "Ολοι στην Γκρετσια ειναι ο,τιδηποτε εκτός απο Ελληνες. Ντιενεγι Ελληνα ισως διασωζεται στη Μαγκνα Γκρετσια. Andras mou paei.."
    ---------
    Πολύ βιαστικά, από ό,τι θυμάμαι...

    Οι κάτοικοι της Αρχαίας Ελλάδας, στα σημερινά της σύνορα μέσαις άκραις, ήταν περίπου σε πληθυσμό 8 με 10 εκατομμύρια. Αυτό προκύπτει και από τις στρατιωτικές δυνάμεις που μπορούσαν να κινητοποιήσουν. (Ανδρικός πληθυσμός ορισμένου εύρους ηλικίας.)

    Για την εποχή του αυτός ο πληθυσμός ήταν μεγάλος, δηλαδή μιλάμε περίπου για υπερδύναμη της εποχής, λαμβάνοντας υπόψη και την προηγμένη τεχνολογία, μεταλλουργία και ναυτιλία.

    Οταν η δύναμη της αρχαίας Ελλάδας παρήκμασε, και η ζωή για ιστορικούς και οικονομικούς λόγους στον Ελληνικό χώρο, έγινε δύσκολη και επικίνδυνη, λογικό θα είναι να υποθέσουμε ότι αυτοί που μπορούσαν, θα μετανάστευαν στα μεγάλα αστικά κέντρα κάθε εποχής, δηλαδή πρώτα στην Ρώμη και μετά στα άλλα μεγάλα αστικά κέντρα της Ευρώπης και μεταγενέστερα της Αμερικής. Πάντως οι απόγονοι 8.000.000 Αρχαίων Ελλήνων (δηλαδή περισσότεροι από 100.000.000 σήμερα) μπορεί στην πλειονότητα να εγκατέλειψαν την Ελλάδα, αλλά δεν εξαερώθησαν...

    Βρίσκονται κυρίως στην Ευρώπη (της σημερινής Ελλάδος συμπεριλαμβανομένης, στην οποία βεβαίως έχουν προστεθεί και επήλυδες) και την Αμερική.

    Ο Ελληνας έχει το χαρακτηριστικό να αφομοιώνεται σε δυό γεννιές το πολύ,στον δυτικό κόσμο εν αντιθέσει με τους Ανατολικούς λαούς.

    "Δεν ηξερα οτι το "Σολωμος" ηταν ψευτωνυμο. Αν αληθευει, τοτε ηταν Ιταλιανος".

    Με βάση τα ανωτέρω μπορεί να ήταν... αντιδάνειο! :-):-)

    Ολοι στην Ευρώπη είμαστε μακρυνοί συγγενείς... Γι' αυτό -συν τα θέματα κουλτούρας και πολιτισμού, που είναι βεβαίως τα σημαντικότερα, συν τα οικονομικά συμφέροντα- θεωρώ ότι πρέπει να υιοθετήσουμε έναν Ευρωπαϊκό Πατριωτισμό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Hey!!!

    Τελικά το θέμα είναι από τις σπεσιαλιτέ του καταστήματος! Πολλά σχόλια, τόσην ώρα να τα διαβάσω...

    Τι να (ξανα)πώ?

    Να το πιάσω από μιαν άλλη πλευρά: μόλις γύρισα από την παράσταση "Richard III, An Arab Tragedy" στο Παλλάς, δλδ Shakespeare με εντελώς αραβικό twist.

    Ε, ήταν ακόμη μία απόδειξη στα μούτρα μου ότι όλοι είμαστε απόγονοι πολλών ανθρώπων, και ό,τι οργανωτικόν -ώστε να περιχαρακώνεται ένας τόπος μ εόποιον τυχαίνει να βρίσκεται εκείνη την ώρα εντός ορίων του, για να προασπίζει τα συμφέροντα μικρότερων ομάδων- είναι τόσο "ξενόφερτο" στη Φύση, που καταντά αστείο αν το δούμε με ανθρωπολογική ματιά...

    Ο γεννημένος στη Δαμασκό Fayez Kazak για την ακρίβεια, κάλλιστα θα μπορούσε από physique και μόνον, να είναι ξάδερφός μου, αν όχι κάτι κοντινότερο. Καταλάβαινα τα γονίδια που μπήκαν και μας χώρισαν, είδα όμως και αυτά που παρέμειναν να κλείνουν μάτι σε όσους τα κουβαλούν ακόμη προίκα...

    Πείτε το και "είδε ο γύφτος τη γενιά του....", ναι, τόσο αστείο ακούγεται... δε μοιάζουμε ούτε κατά διάνοια, αλλά είδα κοινούς προγόνους...

    Οχι με τους άλλους ηθοποιούς, που αραβοφέρνουν πολύ έντονα, αλλά με τον συγκεκριμένο...

    Θα ήμουν ευτυχής αν μπορούσα να αποδείξω ότι το να έχει γεννηθεί εκείνος εκεί κι εγώ εδώ, είναι καθαρά θέμα ταξιδιάρικων (ηθελημένων ή υποχρεωτικών) συνιστωσών, να κουφαινόμασταν όλοι!

    Αλλά δεν μπορώ, κι έτσι απλώς αναλογίζομαι το πόσο τεχνητά είναι τελικά όλα τα "εμείς" κι "εσείς"...

    Ναι, σε φάση πολέμου, θα μου είχε γίνει μονόδρομος να βλέπω την αντιπαράθεση, αλλά σε τέτοια ειδικά φάση, αδυνατώ...

    Αν μας άφηναν να περάσουμε στα καμαρίνια, ίσα που θα τον έσερνα στο κοντινότερο ιντερνετ καφέ να σας το πει κι ο ίδιος, αλλά μια που ξένοι θίασοι δεν αναμιγνύονται με τους ιθαγενείς... τι να γίνει...

    Κι από την άλλη, ένα Σύνταγμα τίγκα στο Αγγλάκι, με μπυρωίνες και διάθεση πενταήμερης και όλα τα ο-έ-ο συνθήματα/ποδοσφαιρο-τραγούδια τους, (κοκκινοντυμένοι και μάγουλο ροζ-ροζ, σε μπουλούκια, βρώμαγε ο τόπος ξυνίλα από μπύρες παντού...).

    Ε, με αυτούς δεν έχω ΚΑΜΜΙΑ σχέση (ούτε και θα ήθελα δλδ καταγωγή από Βίκινγκς που ξενέρωσαν απότομα!).

    Λοιπόν, σας αφήνω να αναρωτηθώ, και τρέχω να προλάβω τα ευχαριστήρια για το εκτός θέματος και τους Βλογερίνους (είναι και κατάλληλη η ώρα!), πριν γίνω κολοκύθα!
    :)))

    (αν σηκωνόμουν όρθια και φώναζα "Πατρίδααα!" στο θέατρο μέσα, είμαι σίγουρη πως ο τυπάς θα φώναζε πίσω "Ελα!" στ'αραβικά...)

    !!!!!!!!!!!!!!

    Εθνη και πατρίδες.... πφφφφφ....

    (ναι Ελλάδα μου, σ'αγαπώ σε λατρεύω, απλώς εδώ μίλησε το αίμα!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Και τα διαγωνισμο-ευχαριστήρια... εδώ!

    ΧΧΧ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Καλημέρα!

    Θεά ευχαριστώ για το αφιέρωμα!

    (Αντί να αφιερώσω εγώ - αφιερώνεις εσύ).

    Όμως για το βιβλίο κακώς παραπονιέσαι!

    Είσαι η μόνη που δεν έστειλες email με α) προτίμηση και β) διεύθυνση αποστολής...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @ΝΔ σαιδ...

    "Είσαι η μόνη που δεν έστειλες email με α) προτίμηση..."

    Δλδ με έχει ακούσει παγκοσμίως το δονκατ να γκαρίζω τόσα τραγούδια, εσύ το θες και γραπτά?!
    :)))))))

    (ό,τι έχεις σε γ-καρδιακόν καρντιά μου!)

    "... και β) διεύθυνση αποστολής... "

    "Αφροδίτη,
    Νούμερο Ούνο (ήτοι ψωνάρα)
    Ο-έ-Ο,
    Ενταύθα"

    σου κάνει?
    :))))

    Εκτός αν θες να αυτο-εγχειριστώ για να δω bar code μυοκαρδίου, μπας και αναγράφει εργοστάσιο κατασκευής και διεύθυνση...
    :))))

    Ξέρω, ξέρω, I'm pushing my luck here... ;)

    Xμ, καααλά, θα στείλω ταχυδρομικό περιστέρι αλλά πες στις γάτες σου να μην το φάνε πληζ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. @dion.m
    "Οι κάτοικοι της Αρχαίας Ελλάδας, στα σημερινά της σύνορα μέσαις άκραις, ήταν περίπου σε πληθυσμό 8 με 10 εκατομμύρια. Αυτό προκύπτει και από τις στρατιωτικές δυνάμεις που μπορούσαν να κινητοποιήσουν. (Ανδρικός πληθυσμός ορισμένου εύρους ηλικίας.)"

    Μου ακούγεται πολύ υπερβολικό αυτό το νούμερο. Η αρχαία Αθήνα στην ακμή της είχε περίπου 60000 κατοίκους.
    Σας θυμίζω και κάτι ακόμα: στην μάχη του Μαραθώνα, όπου πήγαν να πολεμήσουν ακόμα και οι πέτρες δεδομένης της κρισιμότητας της μάχης, μαζεύτηκαν περίπου 10000 Αθηναίοι άντρες (και ανάμεσα σε αυτούς ήταν και οπλίτες από συμμάχους) για να αντιμετωπίσουν τους Πέρσες.
    Νομίζω ότι οι κάτοικοι της Αρχαίας Ελλάδας (αν την περιορίσουμε από τα σημερινά μας σύνορα) δεν ξεπερνούσαν το 1 εκατομμύριο (μπορεί να ήταν και ακόμα λιγότεροι) ειδικά αν σκεφτούμε ότι το 1821 συνολικά ο ελληνικός πληθυσμός ήταν 750000.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Γεννήθηκα στην Αυστραλία απο Έλληνα πατέρα και αγγλίδα μητέρα. Ο ένας παππούς μου ήταν αρβανίτης και ο άλλος Ινδός. Φαίνεται πως το αρχαιοελληνικό μου αίμα είναι τόσο αραιωμένο ώστε να αγαπώ την πατρίδα μου, με τον ορισμό που δίνει ο κύριος Νίκος Δήμου και να γελώ με το "Έθνος ανάδελφον"!
    Γενικότερα μου φαίνεται αστείο, αν και ιστορικά κατανοητό, να είσαι στον 21ο αιώνα εθνικιστής.
    Το βράδυ αντάλλασσα απόψεις για τα ελληνοτουρκικά με έναν δικτυακό φίλο από το Ιράν και μια φοιτήτρια Ευρωπαϊκης ιστορίας από τη Χιλή.
    Σήμερα κάθε χώρα (πατρίδα) μπορεί να παρουσιάζει τα "δίκαιά της" σε πραγματικό χρόνο στον πλανήτη ολόκληρο.
    Η πολιτισμική αλληλεπίδραση, η σύνθεση ιδεών μέσα απο την παγκόσμια συνύπαρξη αποτελούν μοναδική ευκαιρία για να απαλλαγούμε απο την μικρόνοια των φοβικών εθνικισμών.
    Όποιος κλείνει τα μάτια του, έ, βλέπει βουκεφάλες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. gasafox said.....
    @ svensken

    δες εδώ: ΕΔΩ
    Αφορά και τον οικοδεσπότη (προς τιμή του)

    Τρι Μαϊ 22, 08:22:00 μμ

    Το διάβασα. Το μέρος του κειμένου "Δηλώσεις και δημοσιεύματα" είναι, κοντά στα άλλα, μια "αξονική τομογραφία" της παπαδίστικης λαμογιάς!!!

    Σ΄ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @Zoros

    Τον αριθμό του πληθυσμού της Αρχ. Ελλάδος, όταν τον διάβασα, μου εφάνηκε και εμένα υπερβολικός. Κατόπιν πείστηκα.

    Θα αναφέρω τις πηγές μου, αλλά θα πρέπει να ξαναδιαβάσω μερικά βιβλία... Θα αρχίσω από το "Αρχαία Ελληνική Ιστορία" των Botsford & Robinson, που αν θυμάμαι καλά, εκεί βρήκα τα στοιχεία.

    Ας δούμε όμως κατ' αρχήν μερικά συγκριτικά στοιχεία.

    Ο σύγχρονος Ελληνικός στρατός, την εποχή που η θητεία ήταν 2 χρόνια και υπηρετούσαν όλοι ανεξαιρέτως βάσει δημοτολογίων, -εντάξει υπήρχαν και οι φυγόστρατοι, (Σαββόπουλοι, Τριανταφυλλόπουλοι, Λαζόπουλοι κ.α), αλλά ήταν αναλογικά ελάχιστοι- αριθμούσε 150.000 άνδρες. Σε περίπτωση γενικής επιστράτευσης μπορεί να συγκεντρώσει 500.000 το πολύ, από 11 εκατομ. πληθυσμό.

    Στην μάχη των Πλαταιών, που πήγαν οι σύμμαχοι των Αθηναίων και των Σπαρτιατών μόνο, αν είναι σωστό αυτό που γράφει η Εγκυκλοπαίδεια "Πάπυρος Λαρούς Μπριττάνικα" στο λήμμα Πλαταιών μάχη, το Ελληνικό στρατόπεδο περιελάμβανε 110.000 Ελλ. και το Περσικό μεταξύ των Μήδων και Περσών, άλλους 50.000 Μηδίσαντες Ελληνες. Βέβαια μπορεί να θεωρήσει κανείς τους αριθμούς αυτούς υπερβολικούς διότι αν είναι σωστοί, λαμβάνοντας υπ' όψη αυτούς που απομονωμένοι στα βουνά και σε μεμονωμένους οικισμούς δεν είχαν καμμία συνμμετοχή (Αιτωλοί και Ακαρνάνες για παράδειγμα αλλά και Μακεδόνες και Θράκες) τότε ο πληθυσμός θα πρέπει να υπερέβαινε κατά πολύ τα 10 εκατομ.

    Για τον συλλογισμό που έκανα στο προηγούμενο σχόλιό μου, 8 εκατομ. (ακόμα και 6 εκατ.) αρκούν. Και μιλάμε για τον πληθυσμό εντός των συνόρων της σημερινής Ελλάδας όχι μόνο για Σπάρτη και Αθήνα +σύμμαχοι.

    Αρχίζω λοιπόν να ξαναδιαβάζω, με γρήγορη ανάγνωση το βιβλίο των Botsford & Robinson. Βλέπω από σημείωση στιο τέλος ότι το είχα πρωτοδιαβάσει 1983!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ωχ... Είναι και το "Ελληνική Πόλις" του Gustave Glotz...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Κε Δήμου,
    Κάποιες σύντομες παρατηρήσεις :
    Η έννοια του "έθνους" είναι μια δυτική επινόηση και στα Βαλκάνια έχει εμφανιστεί αφού πρώτα έκανε αισθητή την επιρροή της στην Ευρώπη.

    Το τουρκικό έθνος-κράτος είναι αποτέλεσμα μιας πορείας που διαφέρει από τα γνωστά μοντέλα δημιουργίας εθνικών κρατών. Σχηματοποιώντας λίγο τα πράγματα : εμφανίζονται ιστορικά τρεις πορείες για την γέννεση ένος έθνους-κράτους
    1η Το κράτος και το έθνος εξελίσσονται ταυτόχρονα π.χ. Αγγλία, Γαλλία
    2η Το έθνος προπορεύεται π.χ. Γερμανία, Ελλάδα
    3η Το κράτος προϋπάρχει και ακολουθεί η εθνογένεση π.χ. Αργεντινή, Τουρκία.
    Στην περίπτωση της Ελλάδας η συγκρότηση ενός κράτους που θα είναι σεβαστό από τους πολίτες και με το οποίο οι πολίτες θα ταυτίζονται δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, αντίθετα στην Τουρκία εκείνο που υστερεί είναι η συνοχή του έθνους και ο σεβασμός του.

    Στο σχολικό εγχειρίδιο που ο Κεμάλ έγραψε το 1930 αναφέρεται ότι οι πεντε βάσεις που καθορίζουν τον τουρκισμό είναι η πολιτική ενότητα, η κοινή γλώσσα, η φυλετική καταγωγή, η ιστορική συγγένεια και η ηθική συγγένεια (η θρησκεία δεν αναφέρεται στα συστατικά του έθνους).

    Από τον Ψυχάρη (Το Ταξίδι μου) διαβάζω το εξής : Ένα έθνος για να γίνει έθνος θέλει δύο πράγματα, να μεγαλώσουν τα σύνορά του και να κάνει φιλολογία δική του. Πρέπει να μεγαλώσουν όχι μόνο τα φυσικά αλλά και τα νοερά του σύνορα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σας. Όλα όσα γράψατε είναι βασικές αρχές της ιστορικής επιστήμης και της ιστορίας των δύο - τριών τελευταίων αιώνων της Ευρώπης τουλάχιστον. Όποιος έχει διαβάσει και έχει ασχοληθεί με θεωρία της ιστορίας και με βαθύτερες ιστορικές αναζητήσεις πέρα από το προφανές των γεγονότων, γνωρίζει και το πότε δημιουργήθηκαν τα έθνη ως ιδέες και για ποιους λόγους και τι εξυπηρετούν πλέον σήμερα. Πολιτικοί λόγοι όμως μας θέλουν ουσιαστικά ανιστόρητους μέσα σε μια επίφαση ιστορικότητας και ιστοριογνωσίας κατά το δοκούν...
    Κατά την άποψή μου βρισκόμαστε ήδη σε μια διαδικασία μετεξέλιξης, όπου η έννοια του έθνους υποχωρεί (όσο και αν τρομάζει αυτό μερικούς) ενώ η έννοια της πατρίδας δυναμώνει ως δικαίωμα στη διαφορετικότητα μέσα σε παγκοσμιοποιημένους οργανισμούς. Διαφέρω (και έχω δικαίωμα και υποχρέωση να διαφέρω) επειδή έχω συγκεκριμένη πατρίδα (χωρική και πολιτισμική καταγωγή με την έννοια των βιωμάτων, αν το θέλετε έτσι) με συγκεκριμένο πολιτισμικό υπόβαθρο, συγκεκριμένες συνήθειες, γλώσσα, ήθη, έθιμα, θρησκεία, αλλά ταυτόχρονα είμαι και ένας παγκόσμιος πολίτης ενός πανανθρώπινου "έθνους". Νομίζω αυτό είναι η εικόνα που σιγά σιγά διαμορφώνεται.
    Αντιθέσεις σε αυτό θα υπάρχουν όπως πάντα υπάρχει μια κοινωνική συντήρηση που δεν επιθυμούσε τις αλλαγές και που λειτουργεί ευεργετικά στον έλεγχο του ρυθμού των αλλαγών καθιστώντας τις ευκολότερα αφομοιώσιμες και επιτρέποντας στις κοινωνίες να τις κατακτήσουν χωρίς απότομες μεταβολές.
    Τα έθνη ως ιδεολόγημα αλλά και ως πολιτικοί σχηματισμοί κάνουν το κύκλο τους. Εξυπηρέτησαν όσα κλήθηκαν να εξυπηρετήσουν και όταν πια δε θα έχουν λόγο ύπαρξης θα δώσουν τη θέση τους σε κάτι καινούριο. Όπως η έννοια του πρωτόγονου οικισμού, της φυλής, της πόλης κράτους, της αυτοκρατορίας κλπ κλπ. Η ίδια η κοινωνία θα τα αλλάξει όταν και εφόσον αποδειχτεί ότι το έχει ανάγκη. Σημασία έχει να μη χαθεί η ιστορικότητα με τη γνήσια έννοια, η διαφορετικότητα που μπορεί να μας συνδέει με το παρελθόν, με το παρόν και το μέλλον μέσα σε ένα πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον που μπορεί να αλλάζει και να μεταμορφώνεται συνεχώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. κώστας
    πολύ ωραίο σχόλιο - ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Nikos Dimou said...
    κώστας
    πολύ ωραίο σχόλιο - ευχαριστούμε!

    Τετ Μαϊ 23, 06:52:00 μμ

    ------------

    Μόνο πολύ ωραίο γάτε;

    Ο Κώστας σε πέρασε σε ορθολογισμό και νηφαλιότητα!!!

    Στην απαγκίστρωση από τα Παπαρηγοπούλεια ιδεολογήματα έχετε βάλει και σεις κ.Δήμου το λιθαράκι σας.

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. "Το μεγαλύτερο πείραμα δημιουργίας έθνους απο το μηδέν είναι αυτό που συντελέσθηκε (συντελείται?) στις ΗΠΑ."

    Και το κωμικοτραγικότερο είναι αυτό που συντελέσθηκε (συντελείται?) στην Ελλάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. "Τα έθνη φτιάχτηκαν για να χωρίζουν τους ανθρώπους. Αγαπώ τις πατρίδες γιατί τους ενώνουν. Έχω δει, πως, όσοι νιώθουν ζεστασιά για την πατρίδα τους, δεν αρνούνται στον άλλο το δικαίωμα να αισθάνεται το ίδιο για την δικιά του. Δεν υπάρχουν «εχθρικές» πατρίδες. Ούτε «ανώτερες» πατρίδες – όπως δεν υπάρχουν ανώτερες μανάδες.

    Μου φαίνεται όμορφο και συμφωνώ απόλυτα .Είναι όμως ενα συμπέρασμα που χρειάζεται πολύ -πολύ χρόνο εμπειρία ζωής και κυρίως να ψάχνει κανείς κάτω απο την επιφάνεια....


    vaggelis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Για να δούμε θα περάσει το παρακάτω την λογοκρισία του Γάτου ή θα χρειασθώ να το γράψω στα Αγγλικά γιατί θεωρεί την Ελληνική γλώσσα εθνικιστική;!?


    Παραθέτω ωρισμένες αποδείξεις των πιστεύω του Ρήγα Φεραίου για να μην χαλκιδεύουν ωρισμένοι την Ιστορία μια και ένα έθνος, μια πατρίδα, χωρίς την Ιστορία της είναι ένα τίποτα (παράδειγμα οι σκοπιανοί που προσπαθούν να "δανεισθούν" χωρίς ντροπή απο την Ελληνική Ιστορία για να "στεριώσουν" μια ανύπαρκτη πατρίδα).


    Απο τον Θούριο του Ρήγα,
    ο όρκος στον Θεό.

    "Ελάτε μ' έναν ζήλον, σε τούτον τον καιρόν,
    Nα κάμωμεν τον όρκον, επάνω στον Σταυρόν.
    Συμβούλους προκομμένους, με πατριωτισμόν,
    Nα βάλλωμεν εις όλα, να δίδουν ορισμόν.
    Oι νόμοι νάν' ο πρώτος, και μόνος οδηγός,
    Kαι της πατρίδος ένας, να γένη Aρχηγός.
    Γιατί κ' η αναρχία, ομοιάζει την σκλαβιά,
    Nα ζούμε σα θηρία, είν' πλιο σκληρή φωτιά.
    Και τότε με τα χέρια, ψηλά στον Oυρανόν,
    Aς πούμ' απ' την καρδιά μας, ετούτα στον Θεόν.
    Εδώ συκώνονται οι Πατριώται ορθοί, και υψώνοντες τας χείρας
    προς τον Oυρανόν, κάμνουν τον όρκον. Όρκος κατά της Tυραννίας, και της αναρχίας.
    Ω Bασιλεύ του Kόσμου, ορκίζομαι σε σε,
    Στην γνώμην των τυράννων, να μην ελθώ ποτέ.
    Μήτε να τους δουλεύσω, μήτε να πλανηθώ,
    Eις τα ταξίματά τους, για να παραδοθώ.
    Εν όσω ζω στον Kόσμον, ο μόνος μου σκοπός,
    Για να τους αφανίσω, θε νάναι σταθερός.
    Πιστός εις την Πατρίδα, συντρίβω τον ζυγόν,
    Aχώριστος για νάμαι, υπό τον Στρατηγόν.
    Κι' αν παραβώ τον όρκον, να στράψ' ο Oυρανός,
    Kαι να με κατακάψη, να γένω σαν καπνός.
    Tέλος του Όρκου.
    "

    Όρκος λοιπόν στον Θεό υπέρ της Ελευθερίας της Πατρίδος και εναντίον της Τυραννίας και της Αναρχίας.
    Φαίνεται ο Ρήγας σαν κάποιον που είναι αντιχριστιανός και ανθέλληνας;
    Όχι βέβαια, καμιά ιδεολογική συγγένεια με τους σημερινούς διεθνιστούληδες με λαμπρό παράδειγμα την ομάδα του Ελληνικού(?)Παιδαγωγικού Ινστιτούτου που μας εχουν κάνει την "χάρη" να γράψουν μια Ιστορία για το Δημοτικό λιγότερο πατριωτική και περισσότερο αντι-ΡηγαΦεραίικη!


    Πατριωτικός Ύμνος του Ρήγα Φεραίου

    "Αὐτοὶ Τυράννους δὲν ψηφοῦν
    κὶ ἐλεύθεροι στον κόσμο ζοῦν∙
    πλοῦτος, ζωή, τιμή τους
    εἶν' μόνον τὸ σπαθί τους!
    Καὶ τρέχουν για τὴν δόξαν
    μὲ χαρὰ στὴ φωτιά!

    Ἀλέξανδρε, τώρα νὰ βγῇς
    ἀπὸ τὸν τάφον, καὶ νὰ ἰδῇς
    τῶν Μακεδόνων πάλιν
    ἀνδρείαν τὴν μεγάλην,
    πῶς τοὺς ἐχθροὺς νικοῦνε,
    μὲ χαρὰ στὴ φωτιά!

    Ὁ Λεωνίδας ποὺ νὰ ζῇ
    μὲ τοὺς τριακοσίους του μαζί,
    νὰ ἰδῇ τὸν Σπαρτιάτην
    πῶς ῥίχνεται σὰν ἄτι∙
    τρώει, πατεῖ, ξεσχίζει
    τὴν Τουρκία, μπρὲ παιδιά!".


    Ο Ρήγας δεν ήταν λοιπόν απλώς ένας σύρριζα καλουπωμένος διεθνιστούλης, ούτε φύρδην μίγδην πανΒαλκάνιος (στην πραγματικότητα οραματιζόταν την ανασύσταση του Χριστιανικού Βυζαντινού κράτους) αλλά είναι ένας Έλληνας με βαθιά συνείδηση της Ελληνικής Ιστορίας.
    Αν προσέξατε δεν αναφέρετε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία αλλά την Τουρκία και την τυραννία των Τούρκων.
    Δηλαδή ξεχώριζε το υποζύγιο των Τούρκων τυράννων, σουλτάνων, μπέηδων και αγάδων, σαν τον εχθρό της Ελευθερίας όχι μόνο των Ελλήνων αλλά όλων των Βαλκανικών εθνών που ζούσαν ελεύθερα πριν την σκλαβιά των Τούρκων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Nikos Dimou said...
    "athena χωρίς να είμαι αστροναύτης, έχω υιοθετήσει την προοπτική τους. Από παλιά αισθάνομαι πολίτης του κόσμου με ιδιαίτερη πατρίδα μου την Ευρώπη."

    Ναι, αλλά άλλο είναι το αισθάνομαι και άλλο η πραγματικότητα.
    Δεν διαλέξατε ή δεν μπορέσατε να ζήσετε γενικά σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης.
    Ζείτε στην Ελλάδα, μιλάτε τα Ελληνικά και έχετε τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του Έλληνα Πολίτη.
    Μην μας πείτε ότι όταν ζήσατε σαν φοιτητής στην Γερμανία η πλειοψηφία των Γερμανών σας θεωρούσε Γερμανό (ΛΟΛ).
    Εσείς μπορείτε να έχετε την αυταπάτη ότι ζείτε σήμερα στην Γερμανία αλλά η Γερμανία δεν έχει την ίδια αυταπάτη.
    Σας βλέπει κυρίως σαν καταναλωτή γερμανικών προιόντων και ελπίζει σε μεγαλύτερα κέρδη.
    Καπιταλισμός ούμπερ άλλες.

    Ας μην γελιοποιούμε το θέμα με παραδείγματα σαν την Ελβετία ή με γενικές εκφράσεις του "αισθάνομαι Ευρωπαίος" όταν πρώτα απ΄ολα δεν έχετε ζήσει στην Ελβετία να καταλάβετε πως νοιώθει ο Ελβετός μέσα στην κλειστροφοβική του αυτονομία.
    Δεν νοιώθει ο μέσος Ελβετός την υστερία του Πανευρωπαισμού σας κύρ-Νίκο γιατί δεν έχει οικονομικό συμφέρον να ενωθεί η χώρα του με την Ευρώπη.

    Αυτές οι τεχνητές ομοσπονδίες πολύγλωσσων εθνών έγιναν για οικονομικούς λόγους και αμυντικούς λόγους ισχύος.
    Στην Ένωση υπάρχει Δύναμη.
    Γι' αυτούς τους λόγους ενώθηκαν τα Γερμανικά, Ιταλικά, Ισπανικά, κτλ κρατίδια στο παρελθόν.

    Υ.Γ.
    Η κριτική του Πατριάρχη έγινε για τα "μάτια του Σουλτάνου".
    Βλέπετε οι σφαγές αμάχων στην Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Μικρασία, Κύπρο, και αλλού δεν ήταν επινόηση μόνο του Κεμάλ και των Νεοτούρκων αλλά και των προηγουμένων Σουλτάνων
    και Τούρκων ηγεμόνων.

    Ο Κεμάλ εφάρμοσε το τελικό σχέδιο εξόντωσης όλων των Χριστιανικών μειονοτήτων.
    Οι προηγούμενοι έσφαζαν εκτός σχεδίου απο ωμή βαρβαρότητα και αιμοδιψή ένστικτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. -> ζορρος

    "Το όνειρό μου είναι, όπως οι οπαδοί/χούλιγκανς αντιμετωπίζονται σήμερα από την πλειοψηφία της κοινωνίας ως περιθωριακά και ανεγκέφαλα άτομα, το ίδιο κάποια μέρα να συμβεί και με τους απανταχού εθνικιστές/πατριώτες! Είναι το ίδιο αφελείς και επικίνδυνοι..."

    Να δούμε όταν έρθουν τα ζόρικα σε ποιόν ανεγκέφαλο και περιθωριακό θα ζητήσεις προστασία;
    Οι μαυραγορίτες, οι καταδότες και οι συνεργάτες την Κατοχή έτσι ονόμαζαν αυτούς τους πατριώτες που κάναν αντίσταση ... ανεγκέφαλους και περιθωριακούς... γιατί οι εθνικιστές δεν έβλεπαν τον κόσμο όπως τον έβλεπαν οι προδότες.
    Μαυροφορεμένος γαρ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Αυτοί που πιστεύουν ότι
    η έννοια του "ελληνικού έθνους" δεν αποτελεί σε τελική ανάλυση παρά δημιούργημα του νεοελληνικού κράτους-έθνους έχουν μία ψευδή αντίληψη του ιστορικού παρελθόντος.

    Τέτοια επιχείρηματα είναι βαθιά δογματικά και συνήθως έχουν κάποιο κρυφό σκοπό.

    Το Ελληνικό έθνος όχι μόνο προυπήρχε του ελληνικού κράτους αλλά προυπήρχε του 13ου αιώνα που μερικοί Ιστορικοί όπως ο Σβορώνος προσπαθούν να εντοπίσουν σαν αρχή του.

    Ο Ελληνισμός σαν οντότητα προυπήρχε του Χριστιανισμού και αυτό είναι ευρέως αποδεκτό.
    Ήταν αυτό όμως ένα έθνος;

    Για να απαντήσουμε σωστά πρέπει να κάνουμε τις απαιτούμενες διακρίσεις και να εντοπίσουμε τις διαφορές μεταξύ των διαφορετικών εθνών της κάθε εποχής.

    Ναι σήμερα θέλουν μερικοί να ανήκουμε σ'ένα ουτοπιστικό παγκόσμιο κίνημα υπέρβασης της εθνικότητας αλλά ας μην ξεχνούμε ότι αυτή η ιδέα δεν είναι καινούργια άλλά προυπήρχε για πολλές εκατονταετίες.

    Ο Χριστιανισμός ξεπέρνώντας τα εθνικά και φυλετικά σύνορα γίνεται μια απο τις πρώτες παγκόσμιες θρησκείες αν όχι η πρώτη, που δεν έχει σημασία η εθνικότητα, το φύλο και η καταγωγή μια και όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι μπροστά στον Θεό.

    Αλλά ας γυρίσυμε στον ορισμό του έθνους που βασικό του στοιχείο είναι η διαφορετικότητα απο ένα άλλο έθνος.

    Η ερώτηση λοιπόν είναι τι ξεχωρίζει το Πέρσικό έθνος απο το Έλληνικό Έθνος, και τους Έλληνες απο τους Αιγύπτιους και τους Αιγύπτιους απο το έθνος της Νουβίας γιατί αυτές οι διαφορές κάνουν ένα ξεχωριστό έθνος.
    Αν οι ομοιότητες είναι τόσο αποφασιστικές γιατί άλλωστε να υπάρχουν δύο διαφορετικά έθνη;

    Δεν μιλάμε για φυλετικές διαφορές δηλαδή τυπικά ανθρωπολογικές αν και υπάρχουν, αλλά γλωσσικές, φιλολογικές, θρησκευτικές, κοινωνικές και πολλές άλλες διαφορές.

    Το έθνος δεν καθορίζεται απο τα γεωγραφικά όρια.

    Ο αρχαίος Έλληνας κάτοικος στις αποικίες της Νικαίας στην Νότια Γαλλία, ο άποικος της Βορείου Αφρικής, ο άποικος των ακτών της Μαύρης Θάλασσας, της Σικελίας και ο κάτοικος της Μακεδονίας είχαν περισσότερες εθνικές ομοιότητες μεταξύ τους παρά διαφορές.

    Πολλές απο αυτές τις πόλεις αποικίες των Ελλήνων Ομογενών της αρχαιότητας επέζησαν των εθνικών τους διαφορών με ιθαγενείς ή άλλους μετανστευτικούς λαούς για χιλιετίες.

    Η Οδησσός και ο Πόντος χάσαν την Ελληνικότητά τους μόνο στον 20ο αιώνα μετά απο χιλιετίες επιβίωσης του Ελληνικού εθνους σ'αυτές τις περιοχές.
    Η πρώτη απο τα προγκρόμ και αναγκαστικές εξορίες του Στάλιν και η δεύτερη απο την Γενοκτονία των Τούρκων.

    Οι απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων της Οδησσού σε ξαφνιάζουν με τα δωρικά χαρακτηριστικά τους μετά απο χιλιετίες εκτός Ελλάδας παρέμειναν Έλληνες, συνεχίζοντας την Ελληνική γλώσσα, ήθη, έθιμα και τρόπο ζωής, (φιλοξενία κτλ.).

    Το Ελληνικό Έθνος λοιπόν δεν είναι δημιούργημα της Δυτικοευρωπαικής μοντέρνας απλουστοποιημένης Ιστορίας αλλά γέννημα-θρέμμα ενός παράξενου και διαφορετικού έθνους κάτι που οι Δυτικοευρωπαίοι δεν καταλαβαίνουν.

    Όταν μεταναστεύει ο Άγγλος, ο Γερμανός, ο Σκανδιναυός ή ο Ιταλός σε δυο γενιές χάνει την εθνικότητά του αλλά ο Γάλλος, ο Έλληνας, ή ο Εβραίος μετανάστης διατηρεί λίγο πολύ μια εθνική συνείδηση μέσω της γλώσσας και της θρησκείας.
    Μπορεί να γίνεται πολίτης μιας νέας χώρας και να αποκτά καινούργια έθιμα αλλά δεν ξεχνάει τα παλιά.
    Παράδειγμα οι Γαλλοκαναδοί Καθολικοί του Κεμπέκ, οι Έλληνες τρίτης γενιάς της Αμερικής και Αυστραλίας και οι Εβραίοι των περισσοτέρων χωρών.

    Οι διαφορές είναι εμφανείς όταν κάποιος συναντά τον Γαλλόφωνο Καναδό.
    Θα βεβαιωθεί πρώτα με σχεδόν αγενή τρόπο ότι δεν μπορείς να συνεννοειθείς μαζί του στα Γαλλικά ή με χειρονομίες πριν σου μιλήσει σε άπταιστα Αγγλικά και δείξει την παραδοσιακή Κεμπεκουά φιλοξενία σε αντίθεση με τους άλλους Καναδούς.

    Οι εθνικές διαφορετικότητες του Ελληνικού έθνους απο αρχαίους χρόνους ήταν η αγάπη στην ατομική ελευθερία και η απέχθεια στην τυραννία.

    Είναι λογικό ότι η Δημοκρατία εξελίχθηκε πρώτα στην Ελλάδα και όχι σε άλλα έθνη.
    Όταν ο Μέγας Αλέξανδρος δίνει στους στρατιώτες του την ελέυθερη εκλογή να συνεχίσουν στην Ινδία ή να επιστρέψουν και σέβεται την απόφασή τους, δείχνοντας την αγάπη του για την προσωπική ελευθερία, δείχνει και την εθνικότητά του αλλά και την δική τους που ηρωικά πολέμησαν για τόσα χρόνια μαζί του.

    Δεν εξαφανίσθηκαν μακρυά του μετά απο μια ήττα σε μάχη αλλά τον ακολούθησαν και αγωνίσθηκαν μαζί του εναντίον στις κακουχίες και τους υπεράριθμους εχθρούς.
    Ευγενή άμιλλα.
    Ηρωισμός.
    Δεν είναι τυχαίο ότι η Ελληνική Ιστορία είναι γεμάτη τέτοια παραδείγματα.
    Τέτοιο είναι το ελληνικό έθνος!
    Ποιό γειτονικό έθνος έχει να δείξει παρόμοια Ιστορία;
    Γιατί να χρειάζεται να αφομοιωθούμε εμείς σε κάτι άλλο εθνικά υποδεέστερο και όχι οι άλλοι λαοί στην ανωτερότητα του Ελληνικού Έθνους όπως έχουν κάνει για αιώνες.
    Σε κάθε επιδρομή βαρβάρων στην Πόλη το Ελληνικό Έθνος αποκτούσε καινούργιους προσύλητους.
    Προσπαθούν οι προπαγανδιστές να μας πείσουν ότι το Ελληνικό Έθνος δεν υπάρχει.
    Πολύ πρώωρα τα νέα της εξαφάνισής του!
    Γνωρίζουμε τα μειονεκτήματα της φυλής μας, τον διχασμό και την αλληλοφαγωμάρα αλλά κι αυτά είναι δέιγμα του πόσο αξιολογούμε σαν έθνος την ατομική ελευθερία αντί της τυφλής υπακοής και της σκληράς πρωσσικής πειθαρχίας που άλλωστε επέτρεψε την δημιουργία ενός Χίτλερ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Τι έχετε να πείτε για το Αμερικάνικο έθνος και το e pluribus unum ? Δεν ειναι το αντιθετο του διχασμού ?
    Βασίλης Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.