Tuesday, September 13, 2016

Ο Γαλάζιος Ιππέας


Αν σας φέρει ποτέ ο δρόμος στο Μόναχο, μαζί με τα μεγάλα μουσεία παλιάς και νεότερης τέχνης μην ξεχάσετε να επισκεφθείτε ένα μικρό αλλά μοναδικο στον κόσμο. Είναι ή βίλα του παλαιού ζωγράφου και συλλέκτη Lenbach όπου στεγάζεται το πληρέστερο μουσείο της ομαδας του Blauer Reiter - του Γαλάζιου Ιππέα.

Νομίζετε πως ή μοντέρνα τέχνη ξεκίνησε μόνο στο Παρίσι; Κάνετε λάθος!
Σας λένε τίποτα τα ονόματα Wassily KandinskyAlexej von Jawlensky, Franz MarcAugust Macke, Paul Klee and Gabriele Münter;

Από αυτούς ξεκίνησε ο εξπρεσιονισμός και ή αφηρημένη ζωγραφική. Ο πιο ταλαντούχος ήταν ο Μαρκ του οποίου βλέπετε το "Γαλάζιο άλογο Ι" (1911). Σκοτωθηκε 36 ετών στον πρώτο Παγκόσμιο.

Αυτά από το Μόναχο με το κινητό. (Και ή φωτογραφία).

9 comments:

  1. Νίκος Καρούζος:

    28
    (Πάουλ Κλέε:)
    Η ζωγραφική δεν είναι πιθηκισμός του ορατού, το αντίθετο:
    δημιουργεί το ορατό.

    ReplyDelete
  2. Εντυπωσιάζομαι που ενώ δεν είμαι π.χ. ο Μπαμπινιώτης βρίσκεται ένας άνθρωπος να μου δείχνει τις ζωγραφικές.

    ReplyDelete
  3. Οι γερμανόφωνες χώρες (με την ευρεία έννοια, τα Σουηδικά και τα Νορβηγικά γερμανική διάλεκτος είναι) έχουν το υψηλότερο ποσοστό μουσείων και δημοσίων βιβλιοθηκών ανά κεφαλή.

    Τελευταία έχω βρει τον καλύτερο εκπρόσωπο προοδευτικής και φιλελεύθερης σκέψης σκέψης - και είναι κάποιος σκονισμένος τύπος σε κάποιο μπουντρούμι. Ψάξτε τον John Oliver. Η σχέση με την ελληνική πραγματικότητα θα σας καταθλίψει.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Μανία οι επαγγελματίες εθνικόφρονες να με καταπλήξουν με τον τάχα τάχα μου μου διαβαστερό ψευτο-φιλελευθερισμό τους...

      Delete
  4. αυτός που σκεφτηκε αυτήν την καφέ κορνίζα και μά αυτόν τον τρόπο γυρω απο το έργο θελει κρέμασμα [όχι στη θεση του πίνακα]

    Μοναχο λοιπον και η "γειτονιά των Καλλιτεχνών"...Με τον Καντίνσκι ναχει ζήσει εκεί...

    ΥΓ. ξέρετε και στη Θεσσαλονίκη υπαρχει ένα μουσείο που στεγάζει το 10% [ένω της διατέθηκε το 100%] της Συλλογής Κωστάκη [=ρωσικη πρωτοπορία Μάλεβιτς , Καντίσκι κοκ]
    Νομιζω σε καποιο της πανηγυρικό άνοιγμα -πολυ παλιά- έιχα δει πορσελάνινα πιατακια και φλυτζανάκια σχεδιασμενα απο τον Καντνσκι. Και φυσικά πάμπολα εργα του Μάλεβιτς, όταν στο ΜοΜΑ της ΝΥ βλέπει μόνον ένα και στο Ερμιταζ ή στην Πινακοθήκη της Πόλης της Αγ. Πετρουπολης 2 ή 3 ...
    Το Μουσείο δε σύγχρονης Τέχνης της πόλης παραμένει κλειστό εδ΄β και καιρό λόγω ... αδυναμίας να συντηρηθεί [πληρωμες προσωπικου κλπ].
    Στην Ελλαδίτσα υπάρχουν άλλες προτεραιότητες [πάντα αυτό συνεβαινε. Δεν φταίει η Κριση. Αυτό ήταν μια από τις αιτίες της Κρίσης κι ας λένε ότι θέλουν οι κονδυλοφόροι κι οι οικονομολόγοι.]

    ReplyDelete
    Replies
    1. Από ότι ξέρω την κορνίζα διάλεξε ο Μαρκ - και δεν μπορώ να φανταστώ άλλο χρώμα. Ο Καντίσκι ήρθε στο Μόναχο για νομικά και εκεί άρχισε να ζωγραφίζει. Πότε δεν ανήκε στην Ρωσική Πρωτοπορία.

      Delete
    2. Είχε όμως στενή σχέση...

      [...] ΙΝΧΟΥΚ (Ινστιτούτο Καλλιτεχνικής Παιδείας): Ιδρύθηκε σαν ερευνητικό Ινστιτούτο στη Μόσχα το 1920 και λειτούργησε ως το 1924. Πολλοί από τους καλλιτέχνες της πρωτοπορίας όπως ο Αλεξάντρ Ρότσενκο, η Λιουμπόβ Ποπόβα, ο Βλαντίμιρ Τάτλιν κ.α. συνδέθηκαν με το ΙΝΧΟΥΚ. Πρώτος διευθυντής του Ινστιτούτου διετέλεσε ο Βασίλι Καντίνσκι [...].

      Νώντας Τσίγκας

      Delete
  5. Ναι αλλά αυτά ήταν 20 χρόνια μετά τον Ιππεα. Έμεινε ελάχιστο χρόνο και πήγε Παρίσι.

    ReplyDelete
  6. Μια ωραια γνωμη απο ενα διασημο νευροβιολογο που εξηγει γιατι ενα εργο ζωγραφικης ολοκληρωνεται μονο οταν το δει καποιος (σηκωνει συζητηση)-μου το θυμησαν καποια απο τα σχολια.

    https://www.youtube.com/watch?v=IoubVUSk7h0

    ReplyDelete