Κυριακή, Φεβρουαρίου 28, 2021

30 λέξεις για την Απέλλα

Ένα ζευγάρι Αλβανών πέρασε στην Ελλάδα πριν 27 χρόνια. Και οι δύο με ανώτερη μόρφωση – ο άνδρας μηχανικός, η σύζυγος δασκάλα.

Από την αρχή ήταν αποφασισμένοι να πολιτογραφηθούν Έλληνες. Βαφτίστηκαν με το Ελληνορθόδοξο τυπικό, έμαθαν καλά τη γλώσσα (ιδίως η σύζυγος, σε μακρές συνομιλίες δεν κάνει κανένα λάθος). Έκαναν παιδιά – δύο αγόρια – τα οποία δεν ξέρουν λέξη αλβανικά. Ο μεγάλος τέλειωσε μία ανώτερη σχολή και υπηρετεί την θητεία του. Φυσικά, τα παιδιά έχουν ελληνική ιθαγένεια.

Οι γονείς έχουν υποβάλει αίτηση εδώ και τέσσερα χρόνια για να πολιτογραφηθούν έλληνες. Πλήρωσαν δικηγόρο για να τους βοηθήσει. Αλλά οι εξετάσεις καθυστερούν. Τώρα (ελπίζουν ότι) ήρθε ο καιρός να τις δώσουν.

-          Κύριε Νίκο τι είναι η «Απέλλα;» Με ρώτησε η κυρία.

Κάτι μου θύμιζε αυτό το όνομα αλλά δεν ήμουν σίγουρος και άνοιξα εγκυκλοπαίδεια. Εκεί επιβεβαίωσα ότι ήταν η Βουλή των Σπαρτιατών. Αλλά η ερώτηση δεν αφορά μόνο την έννοια του όρου. Ζητάει να γράψει κανείς και τριάντα λέξεις περιγράφοντας την Απέλλα. Φαντάζομαι τις προϋποθέσεις συμμετοχής στο σώμα, τους τρόπους ψηφοφορίας και την ιστορία του θεσμού.

Πόσοι μορφωμένοι νεοέλληνες θα μπορούσαν να απαντήσουν σε αυτή την ερώτηση;

Από περιέργεια μπήκα στις σχετικές σελίδες του Υπουργείου Εσωτερικών. Και έμεινα άναυδος. Εάν αυτές τις ερωτήσεις τις θέταμε σε γηγενείς Έλληνες, στοιχηματίζω ότι το 90% θα …έχανε την ιθαγένειά του. Αντί να βάζουμε τέτοιες σπαζοκεφαλιές, θα μπορούσαμε ειλικρινά και τίμια να γράψουμε: ΞΕΝΟΙ, ΔΕΝ ΣΑΣ ΘΕΛΟΥΜΕ!

Κι όμως τους θέλουμε! Έχουμε δημογραφικό πρόβλημα και χρειαζόμαστε «αλλογενείς αλλοδαπούς», χρήσιμους και παραγωγικούς πολίτες. Που δεν έχει σημασία αν δεν γνωρίζουν  την σωστή απάντηση στην ερώτηση:

Στον 5ο και 4ο αι. π.Χ. δεν πήρε ποτέ την ηγεμονία άλλων ελληνικών πόλεων: Α. Η Αθήνα, Β. η Θεσσαλονίκη Γ. Η Θήβα και Δ. η Σπάρτη.

 

Η μακρινή ιστορία είναι χρήσιμη – αλλά πιο χρήσιμα θα ήταν θέματα και ερωτήσεις που αφορούν την σημερινή καθημερινότητα και θα διευκόλυναν την ένταξη των ξένων μέσα στην Ελληνική Πραγματικότητα. Εκεί καθόλου δεν βοηθούν ιστορικοί γρίφοι όπως ο ακόλουθος:

Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία ήταν:

Α. εχθρός της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας

Β. Η Δυτική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία

Γ. Το ανατολικό τμήμα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας

Δ. Σύμμαχος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας

(Η διατύπωση αυτής της ερώτησης θα μπέρδευε και την Αρβελέρ).

 

Θέμα 12  - επιλέξτε τη σωστή απάντηση:

Ποιο από τα παρακάτω γεγονότα δεν συνέβη την εποχή της διακυβέρνησης των Ιωαννίνων από τον Αλή Πασά:

α. Μειώθηκαν οι φόροι για τους κατοίκους της περιοχής.

β. το Πασαλίκι των Ιωαννίνων έγινε σχεδόν αυτόνομη περιοχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

γ. Υποτάχθηκε το Σούλι.

δ. Το κάστρο των Ιωαννίνων πολιορκήθηκε από στρατεύματα του Σουλτάνου.

Άλλα δείγματα:

 

Γεωγραφία (Θέμα 40):

Σημειώστε  Σωστό (Σ) ή Λανθασμένο (Λ):

Η Καλαμπάκα βρίσκεται στο νομό Τρικάλων

Ο Τύρναβος βρίσκεται στο νομό Καρδίτσας

Ο Δομοκός βρίσκεται στον νομό Μαγνησίας

Η Λίμνη Πλαστήρα βρίσκεται στον νομό Καρδίτσας

 

Ακόμα: Πόσους νομούς έχει η Ελλάδα; Πόσες περιφέρειες; (Ακολουθεί κουίζ: Ποιοι νομοί ανήκουν σε ποιες περιφέρειες).

 

Σωστό και λάθος: αρ. 4: «Οι Κύπριοι Μ.Καραολής και Α. Δημητρίου συνελήφθησαν και απαγχονίστηκαν από τις τουρκικές αρχές για τον αγώνα τους εναντίον της τουρκικής κυριαρχίας στην Κύπρο».

(Ε, να μην βάλουμε και κάτι αντιτουρκικό – έστω και ψεύτικο – που οι φιλοξενούμενοί μας πρόθυμα θα τσεκάρουν για να μας ευχαριστήσουν).

ΈΛΕΟΣ κύριε Πέτσα! Μήπως να σας επιστρέφω το διαβατήριό μου; Κατ αρχήν δεν θα πετύχαινα ούτε την βάση  (70%) σε αυτό το ερωτηματολόγιο. Επί πλέον, δεν θέλω να είμαι πολίτης μιας χώρας που μεταχειρίζεται τέτοιους τρόπους για να «θωρακίσει» την εθνική της ταυτότητα. Ξέρω πως άλλες χώρες το κάνουν – από υπεροψία (όπως το ΗΒ) και από σωβινισμό. Αλλά εμείς χρειαζόμαστε νέο αίμα.

(Όποιοι θέλουν   περισσότερες λεπτομέρειες ας πάνε στην διεύθυνση https://exetaseis-ithageneia.ypes.gr/#topics). Στην τράπεζα θεμάτων θα βρούνε: 70 θέματα γεωγραφίας, 80 ιστορίας, 100 κατανόησης και παραγωγής γραπτού λόγου, 50 κατανόησης προφορικού λόγου, 80 πολιτικών θεσμών και 70 πολιτισμού. Ελάχιστα είναι χρήσιμα).