Wednesday, October 05, 2016

Χειρώναξ


Όταν τα πράγματα γίνονται δύσκολα, καταφεύγω στα χέρια μου. Πιάνω να κατασκευάσω, να ρυθμίσω ή να επισκευάσω κάτι.

Δεν θυμάμαι ποιος το είχε πει – νομίζω ο Παπανούτσος. «Ο πνευματικός εργάτης πρέπει να έχει και μία χειρωνακτική ασχολία».

Όταν το πρωτάκουσα δεν το πολυσκέφθηκα. Το θεώρησα μία διανοουμενίστικη παραδοξολογία.

Αλλά με τα χρόνια κατάλαβα τη σημασία της φράσης.

Τίποτα δεν είναι πιο φλου και αστάθμητο από την πνευματική δουλειά. Κατ’ αρχήν δεν τελειώνει ποτέ. Ένα κείμενο (ή μία σύνθεση, ή ένα πίνακα) μπορεί να τα ξαναδουλεύεις άπειρες φορές. Πάντα κάτι θα βρεις να διορθώσεις ή να αλλάξεις.

«Πότε ξέρω ότι ένα ποίημα τελείωσε;» με ρώτησε μία νέα ποιήτρια.

«Όταν βαρεθείς να το βλέπεις» ήταν η απάντησή μου. Το ίδιο κάνω με τα βιβλία μου. Όταν δεν αντέχω πια να το ξαναδώ το στέλνω στον τυπογράφο.

Εκτός που δεν τελειώνει ποτέ οριστικά – ταυτόχρονα δεν είσαι ποτέ σίγουρος για την αξία μιας δουλειάς. Την μία στιγμή την θεωρείς αριστούργημα και την επόμενη αμφιβάλλεις. Και ποτέ – αλίμονο – δεν θα μάθεις τη οριστική ετυμηγορία του χρόνου για το έργο σου.

Ενώ κάτι χειρωνακτικό! Πρώτον και βασικό: τελειώνει οριστικά και συγκεκριμένα – και ξέρεις την αξία του εφόσον λειτουργεί. Χάλασε ένας διακόπτης, μία βρύση, ένα κινητό, ένας υπολογιστής; Αν δουλέψει το ρεύμα, το νερό, το σήμα, το πρόγραμμα – τελείωσες!

Από μικρός είχα μανία με τις κατασκευές. Το αγαπημένο μου παιχνίδι στα πέντε μου χρόνια λεγόταν Meccano. Έκανες κατασκευές και συναρμολογήσεις από μεταλλικές λάμες και αρθρώσεις. Από ότι είδα – αθάνατο Google! – υπάρχει ακόμα.

Μετά θήτευσα κοντά στον γαμπρό μου – σύζυγο της ετεροθαλούς αδελφής μου – που όλοι αποκαλούσαν «Μάστρο-Μανώλη». (Ξυλέμπορος ήταν ο άνθρωπος – αλλά τα χέρια του έπιαναν! Ως και σκαφάκι ναυπηγήσαμε).

Με τα χρόνια η μανία μου έφτασε μέχρι τη συναρμολόγηση υπολογιστών. Δάσκαλός μου ο Θόδωρος Σπίνουλας – τότε εκδότης του αείμνηστου RAM.

Και συνεχίζω ακόμα – όσο μου επιτρέπουν οι δυνάμεις μου – να μαστορεύω. Είναι τεράστια διαφυγή για κάποιον που καμιά φορά νιώθει μία σούπα από λόγια μέσα στο κεφάλι του… 

Αργότερα έμαθα πως οι κατασκευές – μέρος της εργασιοθεραπείας – χρησιμοποιούνται και για θεραπευτικούς σκοπούς σε διαταραγμένα άτομα.

Που πάει να πει – και τους περισσότερους γραφιάδες…

58 comments:

  1. Εξαιρετικό θέμα - και πολύ ευρύτερο της ψυχικής αυτοθεραπείας, είμαι σίγουρος.

    Ένας από τους βασικούς λόγους της Ελλαδίτικης κατάντιας είναι η συστηματική υποτίμηση - ειδικά κατά την μεταπολιτευτική περίοδο νομίζω - οποιασδήποτε γειωμένης στην πραγματικότητα διαδικασίας (συνήθως χειρονακτικής αλλά όχι αποκλειστικά) καταλήγει στην όποια "πρακτική εφαρμογή", στην παραγωγή μετρήσιμου υλικού αποτελέσματος.

    Μπροστάρηδες στην βαθιά περιφρόνηση του πραγματικού κόσμου της παραγωγής: οι ακαδημαϊκές και γενικότερα πνευματικές ελίτ της χώρας και τα ενεργούμενα τους. Εκείνες που συστηματικά επιλέγουν να αναδείξουν μεροληπτικά το πρώτο σκέλος του διπόλου θεωρία-πράξη ... σχεδιαστήριο αλλά όχι εργοτάξιο ... αμφιθέατρο αλλά όχι εργαστήριο ... εργαστήριο αλλά όχι γραμμή παραγωγής ... βιβλιοθήκη αλλά όχι ανασκαφικό αρχαιολογικό πεδίο ... κτλ κτλ

    Σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο η στιγμή της έναρξης της νέας εθνικής ελληνικής αναγέννησης θα έχει φτάσει όταν η κόρη που φέρνει τον υποψήφιο γαμπρό σπίτι για να τον γνωρίσει στους γονείς της θα έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να αποσπάσει την έγκριση τους αν εκείνος δηλώσει "εμπειροτέχνης υδραυλικός" αντί πτυχιούχος στην "Διοίκηση Επιχειρήσεων" ...

    Υποψήφιοι για την μόνιμη εγκατάσταση στην γέφυρα του βαποριού πολλοί ... για το μηχανοστάσιο κανένας ... αυτή είναι η εικόνα της χώρας μεσοσταθμικά τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Πολύ σωστά διευρύνατε το θέμα στον κοινωνικό χώρο. Είναι ο λόγος που έχουμε πνιγεί στους γιατρούς - δικηγόρους - μηχανικούς και δεν βρίσκουμε τεχνίτες. Μία έρευνα της Mackinsey που είδα λέει ότι μία στις τρεις επιχειρήσεις στην Ελλάδα έχει κενές θέσεις εργασίας γιατί δεν βρίσκει ειδικευμένο προσωπικό. Κι αυτό με πάνω από ένα εκατομμύριο ανέργους!

      Έχουμε συνδέσει το κοινωνικό στάτους με το πτυχίο. Τι ανόητο πράγμα!

      Θυμάμαι πόσο με είχε εντυπωσιάσει ένας γείτονάς μου στην Γερμανία. Ήταν υδραυλικός, αλλά το πάθος του ήταν η όπερα. Τα βράδια έβαζε το καλό του κοστούμι και δεν άφηνε πρεμιέρα για πρεμιέρα. Τα καλοκαίρια πήγαινε στο Μπάυροιτ για Βάγκνερ. Μπορούσες να συζητήσεις ώρες μαζί του για μουσική.

      Στην αρχή αυτό με σόκαρε. Μελομανής υδραυλικός; Και μετά σκέφθηκα - γιατί όχι; Με τον καιρό γνώρισα και άλλους καλλιεργημένους χειρώνακτες.

      Αυτό το ψώνιο του πτυχίου είναι καταστροφή για την Ελλάδα. Ας αφήσουμε που οι έλληνες πτυχιούχοι είναι συνήθως πιο αμόρφωτοι από τους ξένους χειρώνακτες...

      Delete
    2. Και όχι μόνον αυτό ...

      Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα - από εκείνες που έχω σπουδάσει ή εργαστεί τουλάχιστον - όπου η απόκτηση ενός βασικού πτυχίου ΑΕΙ ή ακόμα και μεταπτυχιακού τίτλου εξειδίκευσης αρκεί για να του αναγνωριστεί η ιδιότητα του "επιστήμονα" ... Εάν οποιοσδήποτε επικαλεστεί "επιστημονική" ιδιότητα είτε σε επαγγελματικό είτε σε ακαδημαϊκό περιβάλλον στον πολιτισμένο κόσμο χωρίς ουσιώδες υποστηρικτικό ερευνητικό έργο (πέραν του διδακτορικού διπλώματος - δημοσιεύσεις σε αξιόλογα επιστημονικά περιοδικά) θεωρείται, κατά περίπτωση, από άσχετος μεγαλομανής μέχρι απατεώνας ... Στο Ελλάντα πάλι, όχι ...

      Delete
    3. Αφήνω πίσω τις καλαμιές και τα λιβάδια. Θέλω να τρέξω στις αγορές και τα παζάρια.

      Delete
    4. Η πτυχιοθηρία, το μεγάλο κόμπλεξ της ελληνικής οικογένειας. Επειδή ζω την ελληνική εκπαίδευση από μέσα, δεν μπορείτε να φανταστείτε τι έχω δει και ακούσει.
      Σκεφτείτε μόνο, πόσες φορές οι Ελληνίδες μητέρες (περισσότερο, κι ας μη γκρινιάξουν οι κυρίες του μπλογκ), λένε σε ΠΡΩΤΟ ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟ πρόσωπο: "αύριο ΓΡΑΦΟΥΜΕ ιστορία, χημεία...". Ή ακόμα χειρότερα: "ΠΕΡΑΣΑΜΕ στο πολυτεχνείο!".
      Είμαστε τόσο σνομπ σαν κοινωνία απέναντι σ' αυτούς που δν έχουν πτυχίο ΑΕΙ.

      Χ. Ρ.

      Delete
    5. Αμφιβάλλω αν μπορείτε να είσαστε καλύτεροι. Είναι όμως ένα πρώτο θετικό βήμα η διαπίστωση της ασχήμιας σας, κύριε Χ.Ρ.

      Delete
    6. Ολοι οι ξενοι χειρωνακτες ειναι συνηθως πιο μορφωμενοι απο τους Ελληνες; Αγγλοι, Γαλλοι, Αλβανοι, Πακιστανοι, Σουηδοι; Τετοια γραφετε και καταστρεφετε ο,τι ωραιο εχετε φτιαξει.

      Delete
    7. Kύριε Δήμου θα σας φάει το σαράκι του φιλέλληνα, μία πάσα σας δίνουν τρία γκολ βάζετε, επειδή ξέρω τι μαστόρια και τι ανθρώπους είχε και έχει ακόμα αυτός ο τόπος όλα αυτά μου ηχούν σαν διάλογος τουριστών

      Delete
    8. Γιατί οι πτυχιούχοι είναι αμόρφωτοι. Πότε ένας είναι αμόρφωτος. Γιατί ορισμένοι πτυχιούχοι μαίνονται να ορίσουν σε ποιους και σε ποιους όχι θα αναγνωρίσουν επιστημονικότητα. Τι θα κάνουμε με αυτά. Γιατί να τα σκεπτόμαστε.

      Delete
    9. Για έναν χειρώνακτα μιλήσα - ο Παπαδόπουλος τους έκανε τρεις κι ο ανώνυμος τους έκανε όλους. Είναι δίκαιο αυτό;

      Λυπάμαι αλλά έτσι δεν παίζεται το παιχνίδι του διαλόγου. Θα σβήνω όλες τις υπερβολές - οπότε καλύτερα να τις αποφεύγετε.

      Delete
    10. Οι έλληνες απόφοιτοι στα βιβλία τους γράφουν την αλήθεια περί ΕΕ:
      διάγραμμα της έννοιας. θετικά ένταξης:
      - οικονομία
      διάθεση προϊόντων σε μια ευρύτερη αγορά
      παροχή τεχνογνωσίας
      εκσυγχρονισμός βιοτεχνίας και βιομηχανίας λόγω ανταγωνισμού
      διαμόρφωση επαγγελματικής συνείδησης.
      - κοινωνικός τομέας
      συνεργασία για καταπολέμηση αρνητικών φαινομένων, όπως τα ναρκωτικά, το έγκλημα και η τρομοκρατία
      διεύρυνση κοινωνικών δικαιωμάτων με την προσαρμογή τους στα ευρωπαϊκά δεδομένα.
      - πολιτιστικός
      μεταλαμπάδευση στην Ευρώπη των διαχρονικών αξιών της χώρας μας (και ο Κ.Τ. ομονοεί στους Διαλόγους)
      εκπαίδευση: ανταλλαγές σε θέματα οργάνωσης και περιεχομένου, αξιοποίηση υποτροφιών
      - πολιτικός
      διεύρυνση δημοκρατικής λειτουργίας του πολιτεύματος
      ενίσχυση πολιτικού κύρους της χώρας μας, ώστε να παρεμβαίνει σε διεθνές επίπεδο για αποκατάσταση πολιτικών κ.α. δικαιωμάτων
      -εθνικός
      η κοινή εξωτερική πολιτική ενισχύει το κύρος της χώρας και συμβάλλει στην επίλυση εθνικών προβλημάτων
      .
      Άρα:
      Ο κύριος Δήμου -ρημαγμένης αστρολογικής προoπτικής άνθρωπος- μόνον λανθασμένα ισχυρίζεται ότι οι ψωνισμένοι με τα πτυχία έλληνες καταστρέφουν την πατρίδα του.

      Delete
    11. Mα εγώ εννοώ ότι κάτι αρνητικό να ειπωθεί για τους Έλληνες εσείς το παίρνετε και προσθέτετε και άλλα από πάνω. Μιλάτε για για παραγωγές και ένα σωρό πράγματα οι περισσότεροι ενώ δεν ξέρετε πως παράγεται ένα μαρουλάκι, ένα δαμάσκηνο, μια ντομάτα, πως φτιάχνεται ένας στάβλος για παραγωγή γάλακτος

      Delete
    12. Η ιδέα ότι το επιστημονικό ενδιαφέρον της ανθρωπότητας γίνεται ή αποκαλύπτεται ή προκύπτει με δημοσιεύσεις σε περιοδικά και διαλάμπει είναι βαθύτατα δημοκρατική. Όπως ακριβώς τα εκπαιδευτικά συστήματα, οπού παγκοσμίως διδάσκουν σωστά και εξετάζουν τίμια. Εμένα θα μου άρεσε να προσέρχομαι στο τέλος του σχολικού έτους και να εξετάζομαι στις πανελλήνιες εξετάσεις συστηματικά από την πρώτη έως την ΣΤ' τάξη του Δημοτικού -στπ Γυμνάσιο θα εισέλθω στα δύσκολα και πού χρόνος!- ώστε και την ευκαιρία επιδιόρθωσης του βαθμού μου να μην απωλέσω και το αδιάψευστο της επιστημονικότητος μου να μην αμφισβητηθεί ποτέ και από κανέναν.

      Delete
  2. To κουρασμένο σώμα φέρνει ανακούφιση και διάθεση για ύπνο, το κουρασμένο πνεύμα μόνο πονοκέφαλο

    ReplyDelete
  3. Με τις τελευταίες σου αράδες Νίκο Δήμου μου θύμησες μία φράση του Γιώργου Βέλτσου σε μία συνέντευξη που είχε δώσει πριν από μερικά χρόνια. Αν θυμάμαι καλά ο δημοσιογράφος τον είχε ρωτήσει ποια ήταν η γνώμη του για τους συγγραφείς που έχουν να επιδείξουν μεγάλο σε ποσότητα έργο.

    Είχε δώσει την εξής απάντηση χρησιμοποιώντας τη 2η λέξη του με αρνητικό σημασιολογικό φορτίο : Είναι τέρατα.

    ReplyDelete
  4. -Υπάρχουν φορές που για αντίστοιχους λόγους ο ψυχίατρος ζηλεύει καμιά φορά τον χειρουργό...

    -Τα έπιπλα των καταστημάτων τύπου ΙΚΕΑ ήταν η τελευταία μου μεγάλη κατασκευή. Ασχέτως αν την ώρα που τα κατασκεύαζα σκεφτόμουν ποιήματα (λες γι' αυτό να γέρνουν μερικά;)

    -Η επαφή με τη γη προσφέρει παρόμοια ικανοποίηση. Φυτέυεις κάτι και σου το αποδεικνύουν οι αισθήσεις (όραση, οσμή, γεύση..) ότι όντως έδωσε καρπούς. Σου διδάσκει και υπομονή για το περιβόλι της γραφής...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ο ψυχίατρος δύναται να λοβοτομήσει τον εγκέφαλο του. Για να σωθεί. Δεν ισχύει εκεί κάποια απαγόρευση.

      Delete
  5. Στην εσωτερική μου ταξινόμηση –ξέρετε μια ασυνείδητη αξιολόγηση σε σχέση με το τι νοιώθω και εκεί τα σχόλια επικαιρότητας άλλου αξιολογούνται ως : 1 . μες μέσα στο μυαλό μου είναι ; 2. πες τα Χρυσόστομε κλπ –αυτό το ποστ παίζει με τον πανικό διαρκείας για το 1.

    Δραματικό μερικές φορές , η δουλειά που κάνεις να ναι κυρίως γέννημα μυαλού.
    Σα σήμερα.
    Άυπνη ούτε ξέρω από ποια συνεχόμενη νύχτα να πρέπει να σκεφτώ την καλύτερη επιλογή σε κάθε περίπτωση και βέβαια να ελέγξω τη νομιμότητα της επιλογής μου. Αυτό κι αν είναι σπαζοκεφαλιά!!!
    Με σώζουν:
    1. Το μεράκι που έχω γι αυτήν .
    2. Οι γραμμές. Ξορκίζουν όλα τα άλλα στάδια μέχρι να φτάσω εκεί.
    3. Το έξω που συμπεριλαμβάνει η δουλειά μου . Είναι πάντα για μένα σαν εκδρομή .
    Όμως πάντα θα χρειάζεται κάποια στιγμή να καταφεύγω :
    Στο χώμα. Η ενασχόληση με τα φυτά μου ε είναι πραγματική ψυχοθεραπεία.
    Α! Και οι δουλειές του σπιτιού , τα τελευταία χρόνια. Έχω τόσο ανάγκη να κάνω κάτι με τα χέρια μου που ακόμα και αυτές μου φαίνονται καλές!

    Καλημέρα!

    ReplyDelete
  6. Γραφιάδες, γραφίδες. Δεν είναι σωστά αυτά. Το βιβλίο της Γλώσσας της Α' Δημοτικού στο εξώφυλλο του εικονίζει ένα καραβάκι. Εμείς είχαμε το ντούκου ντούκου μηχανάκι του Ελύτη μας. Ποιος είναι ο Παπανούτσος. Δεν τον θέλουμε. Και ούτε είμαστε κάμερα που βλέπει κατακορύφως τις γωνίες της και δείχνει εφημερίδες για να τον θέλουμε αυτόν να τον βλέπουμε. Δεν ισχύουν αυτά. Εμείς δεν θα μπορούσαμε ποτέ να φτιάξουμε βαρκούλες. Αλλά εκείνοι που ήτανε γονείς των γονιών και των γονέων μας, ήταν η δουλειά τους αυτή και όλα τα σκαλίσματα τους άρεσαν. Εκείνοι, αφού ήταν κηδεμόνες, ήξεραν. Τώρα εμείς δεν μπορούμε πια να ξέρουμε το σκάλισμα της φασολιάς, το σκάλισμα του ξύλου της βαρκούλας, το μπόλιασμα, τα φάβα και τα κρεμμύδια ως κολατσιά. Δεν μας αρέσει φάβα και φακόρυζα της Μεγάλης Παρασκευής. Ούτε ψάρια ποτέ θα φάμε. Δεν είναι καλά τα ψάρια. Το μοναδικό, το πιο καλύτερο από όλα τα ήμερα κυνήγια είναι ο χοίρος στα κάρβουνα. Γιατί να βγω στον ήλιο να καρφώσω τα ξύλα και να προβληματιστώ για την αρχιτεκτονική της βάρκας, όταν μπορώ να τρώω; Αν χρειάζεται να τρώω και στην βαρκούλα μπορώ να ξαπλώσω και να τρώω. Όμως, αν η βαρκούλα ανοιχτεί, με τα κουπιά της, και ο άνθρωπος, ο κηδεμόνας των παιδιών του, με ρωτήσει κάτι πνευματικό, θα του πω τα κατάλληλα λόγια που θα τον αναγκάσουν να καταπιεί στραβά αν τρώει από το πιάτο μου και να πιει με τη φούχτα του λίγο θαλασσινό νερό για να μην πνίγεται.

    ReplyDelete
  7. Πολύ σωστά τα σχόλια σχετικά με την ψυχοθεραπεία της σωματικής/χειρωνακτικής εργασίας και τον υγιή ύπνο λόγω σωματικής κόπωσης. Να προσθέσω ίσως και χόμπι που θέλουν ένα είδος "ταλαιπωρίας" σαν ψυχοθεραπευτικό μέσο, κάποια ακούγονται ακριβά αλλά στην πράξη δεν είναι (πχ ιστιοπλοία, καταδύσεις κλπ). Σχετικά με τις σπουδές, το θέμα είναι ότι μπαίνουν στα ΑΕΙ/ΤΕΙ περισσότεροι επιστήμονες από όσοι χρειάζονται αλλά πάντα όσοι και οι θέσεις. Δεν υπάρχει σύνδεση της παιδείας με την παραγωγή ούτε πλάνο διαρκείας πχ 10 ετών ώστε να ξέρει κανείς τί γίνεται με την αγορά και τις ανάγκες της χώρας. Επίσης δεν υπάρχει δυνατότητα εξέλιξης αν ασχοληθείς με άλλη εργασία πχ μαραγκός. Στο αγγλονήσι γίνεσαι μέχρι και μανατζερ εταιρείας αν μπορείς, θέλεις και ακολουθήσεις πρόσθετες σπουδές.

    ReplyDelete
  8. Εκεί και οπουδήποτε είναι ωραία. Εκεί και οπουδήποτε γίνεται εκείνο που λέει ο Εμπειρίκος:
    Κ' ενώ η χορεύτρια χορεύει ακόμη
    Ο υπνοβάτης την παρατηρεί και αγωνιά
    Σαν κάποιος που κρέμεται από μια λέξι
    Μήπως χαθή η χορεύτρια που θα την πη
    Μήπως δεν πη το "ναι" μήπως δεν ανεβάση
    Τα στόρια του φορέματος της

    ReplyDelete
  9. Μόλις συναρμολόγησα αυτό.
    https://www.youtube.com/watch?v=qU9bIDmCVTM

    Έτσι τώρα έχουμε δύο... ποδήλατα:

    Το ένα είναι πεντάτροχο - αυτοσχέδιο. Ξεκίνησε από... τρίτροχο (το παραγγείλαμε στην Θεσσαλονίκη) με μία σέλα και ένα τιμόνι, τρεις τροχούς και ηλεκτρική υποβοήθηση και προσθέσαμε ακόμη μία σέλα, δεύτερο τιμόνι (παντέντα με... τροχαλίες) και ακόμη δυο τροχούς. Εντάξει, μη φανταστείτε ότι πάμε με χίλια.

    Το άλλο που συμπτωματικά περάλαβα σήμερα το πρωί και μόλις πριν λίγο τελείωσα τη συναρμολόγηση) είναι τετραθέσιο - εργοστασιακό τετράτροχο. Θα το δείτε στο βίντεο. Δεν το έχω δοκιμάσει ακόμη. Θα πρέπει όμως να προστεθεί και εδώ έξτρα τιμόνι. Μέχρι τότε δεν θα μπορούμε να το χρησιμοποιούμε όπως το άλλο. Το κόλπο είναι να νιώθει το παιδί ότι ελέγχει τα πάντα, να κάνει και πετάλ, παίρνει και στροφές, να πατάει και φρένο, ασχέτως εάν τον τελευταίο λόγο τον έχω εγώ.

    Εν πάση περιπτώσει, η Μαρία-Φωτεινή είναι ποδηλάτισσα και επίδοξος οδηγός.

    Το κόστος; Να σας πω: αν έχετε παιδί με ειδικές ανάγκες (τα περί ειδικών... ικανοτήτων είναι ευφημισμός) και μπορείς να του δώσεις λίγη χαρά, κάνει ό,τι περνάει από το χέρι σου. Ποδήλατο θέλεις, ωραία. Φτιάξαμε. Αυτοκίνητό θελεις; Οριστε και αυτοκίνητο.

    Το κόστος και των δύο μαζί πλησιάζει την τιμή ενός μικρού αυτοκινήτου. Η χαρά όμως που παίρνει το παιδί είναι ανεκτίμητη και λυπάμαι που δεν το είχα αποτολμήσει από χρόνια.

    Να κλείσω λέγοντας πως αν δεν φάω το μεσημέρι, είμαι ένας... επικίνδυνος άνθρωπος: ευέξαπτος, απότομος, εριστικός και ό,τι πιο αγενές μπορείτε να φανταστείτε. Σήμερα δεν πρόλαβα να φάω και ρίχτηκα στη δουλειά... νηστικός. Όμως αισθάνομαι χορτάτος. Πράγματι, το ναφτιάχνεις κάτι με τα χέρια, ιδίως όταν αυτό είναι χρήσιμο για τους άλλους, το δίχως άλλο νιώθεις άλλος άνθρωπος.

    Μετά τιμής,
    Κάπα

    ReplyDelete
    Replies
    1. Συγκινητικά αυτά που γράψατε. Μπράβο σας και σας εύχομαι ό,τι καλύτερο.

      Delete
  10. "Νίκο,Νίκο,Νίκο μου....σε ευχαριστώ που υπάρχεις !!"

    ReplyDelete
  11. Κι αν το χέρι σου απλά "δεν πιάνει"; Εγώ αρκούμαι,όπως ο κύριος Αριστοτελίδης,στη συναρμολόγηση επίπλων ΙΚΕΑ και στην κηπουρική. Όσον αφορά την τεχνική μας εκπαίδευση(ΤΕ.Λ.,ΕΠΑ.Λ. κ.τ.τ.), κάποτε πρέπει να αποτινάξουμε το στίγμα που τη συνοδεύει και να την αναβαθμίσουμε. Από τότε που ήμουν έφηβος θυμάμαι το οποιασδήποτε μορφής τεχνικό Λύκειο να θεωρείται ο Καιάδας όσων δεν τα "κατάφερναν" στο Γενικό ή στο Κλασικό(και τώρα στο Ενιαίο). Αλήθεια, σε ποια άλλη χώρα μετονομάζονται (ή,αν προτιμάτε,αναβαπτίζονται) με τέτοια συχνότητα τα σχολεία,χωρίς τίποτε να αλλάζει ουσιαστικά;

    ReplyDelete
  12. Ακόμα κι ο Νίκος Καρούζος ύπηρξε
    (και) "Συντηρητής ανελκυστήρων"...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Νώντα, σ΄ ευχαριστώ πολύ για την υπεράσπιση στο προηγούμενο ποστ. Τώρα διάβασα το διάλογο και φυσικά απάντησα.
      Με ευγνωμοσύνη,
      Κώστας

      Delete
  13. πνευματικός άνθρωπος χειρώναξ

    https://www.youtube.com/watch?v=DsvXQK0FQpQ

    ReplyDelete
  14. Τα ταλαιπωρημένα, γερασμένα πια χέρια & το Ήθος του παλιού τεχνίτη ... Ο κόπος του χειρωνάκτη ... Η απόλαυση της ξεκούρασης ενός κουρασμένου κορμιού ...

    Το κακό είναι ότι όλα αυτά, εάν δεν τα νιώσει κανείς βιωματικά, ούτε να τα καταλάβει μπορεί αλλά ούτε και να μεταδώσει τις ποιότητες του, ως δάσκαλος, σε άλλους.

    Πόσες από τις ημερήσιες εκδρομές των Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας έχουν αφιερωθεί σε επισκέψεις σε χώρους παραγωγής? Πόσες σχολικές αργίες αποφάσισαν σύλλογοι γονέων και καθηγητών να αγόρασουν υλικά και να ζητήσουν από τους πιτσιρικάδες να καθαρίσουν/βάψουν/επισκευάσουν τα ρημαδιασμένα, συχνά, κωλοχανεία στα οποία περνάνε από κοινού το 1/4 του χρόνου της καθημερινότητας τους? Πόσες από τις 5ημερες εκδρομές της 3ης Λυκείου έχουν διατεθεί για παροχή χειρωνακτικού κοινωφελούς έργου στην εξοχή σε συνεργασία με αρμόδιους τοπικούς φορείς?

    Ας ελπίσουμε, τουλάχιστον, ότι οι σύγχρονοι Ελληναράδες θα γευτούν, σύντομα ελπίζω, την απόλαυση των subbotnik & voskresnik της κομμουνιστικής μητέρας σοβιετίας ... Ότι με την καθόγηση της ηγεσίας του σοσιαλιστικού συριζαίικου καθεστώτος θα προσφερθεί, επιτέλους, στις τακουνάτες χειραφετημένες και τους μουσάτους τρέντιδες ψηφίζω_οχι_στο_δημοψήφισμα η ευκαιρία να διαπιστώσουν την συντριπτική αλήθεια του εθνικοσοσιαλιστικού "Arbeit Macht Frei" ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Μάλλον ας μη στείλουμε τα παιδιά μας στους χώρους εργασίας σας. Τι δουλειά έχουν τα παιδιά μας στους υπαίθριους οίκους υψηλής ραπτικής των ελευθέρων ουρανών.

      Delete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. χειρῶναξ : ἄναξ τῶν χειρῶν : ο άρχοντας, ο κυρίαρχος των χεριών ...

      Bέβαια φίλος πολιτικός μηχανικός κάνοντας καζούρα στους "κηφήνες γραφειάτους" ταξινομεί άπαντες βάσει της απαντήσεως στο εξής ερώτημα:

      "Όταν είσαι στην δουλειά πλένεις τα χέρια σου ΠΡΙΝ ή ΜΕΤΑ το κατούρημα?"

      Εαν "ΜΕΤΑ" τότε ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ (αρκετά τουλάχιστον) χειρῶναξ.

      Delete
    2. Ο πατέρας του Ντικ έλεγε ένα σοφό: "κι αν ξέρω το όνομα του πουλιού σε δέκα γλώσσες δεν ξέρω τίποτα για το πουλί". Εμένα τα βιβλία του Ντικ δεν μου πρόσθεσαν. Χάσιμο χρόνου με τον ανόητο.

      Delete
    3. Αντί να προλογίζουν άσβηστα βιβλία τους με ανοησίες ως οι ουρανοί διηγούνται δόξαν θεού...δηλαδή γιατί εκείνο το πρωί ο Στέφανος Πνευματικός δεν ήπιε έξι σμούθις...είναι καλύτερα να γράψουν: μεσάνυχτα και κάτι...κόλαση το κρεβάτι... το σώμα μου δε με χωρά...ας ξόδευες για εμένα δύο μηχανικά μολύβια μαγεμένα...να με καρφώσεις δυνατά. Είναι γελοίοι και ανίκανοι να μιλήσουν για τον φυσικό κόσμο.

      Delete
  16. Τι να πούμε για τα θέματα. Η πατρίδα ανήκει στους φιλόσοφους, στους ψυχίατρους και στους πολιτικούς μηχανικούς. Εκείνοι θα κουραστούν και με την αθωότητα της λευκής ψυχής θα μας ενημερώσουν για τα κορυφαία και τα φλέγοντα όταν δουλεύουν και θα ξεκουραστούν όταν δε δουλεύουν. Δεν μπορεί ένας πολιτικός μηχανικός να μην αγνοεί τους ανωτέρους λογισμούς των μετρικών χώρων και ένας φιλόσοφος δεν μπορεί να αγνοεί τους φιλοσοφικούς χώρους της ζωή συλλήβδης. Πάντοτε και στην Ελλάδα πονάμε γιατί ο δημόσιος λόγος είναι στημένος και αν δεν είμαστε στημένες δεν μπορούμε να κάνουμε τους λόγους. Βέβαια γιατί αυτοί που κάνουνε τους λόγους μπορούν να αμύνονται επιτιθέμενοι στους απάντες που θα τους προδόσουν και το ξέρουν αυτοί αυτό και θα τους πατήσουν κάτω όλους τους προδότες πριν καν εκδηλωθούν αυτοί να κάνουν αθώων πλασμάτων προδοσίες. Πώς να περάσουμε το πλέγμα; Δεν μπορούμε. Πάνω στην ανημπόρια μας θα χτίζεται για πάντα η ζωή και όλα τα υμένια, οι αλυκές, ο ηθικός Νομ και η σχολαστική Ταξ.

    ReplyDelete
  17. Κύριε Δήμου συμφωνώ ότι η χειρονακτική εργασία είναι απαραίτητη σε όλους, πόσο μάλλον σε αυτούς που έχουν πνευματική εργασία, κυρίως μάλιστα σε αυτούς των κοινωνικών επιστημών (όπως έλεγε και ο Τσόμσκι). Οι εργάτες του πνεύματος των θετικών επιστημών δεν το έχουν τόσο ανάγκη: έχουν το πείραμα που τους αναγκάζει να ζουν στην πραγματικότητα (και όχι να φαντάζονται την πραγματικότητα).

    Συμφωνώ με τα σχόλια του Κ285, δηλαδή στην υποτίμηση της πράξης από το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Επίσης συμφωνώ απόλυτα στο ότι κάνουμε κατάχρηση του όρου επιστήμονα. Η κτήση διδακτορικού διπλώματος είναι η αρχή της αρχής. Από εκεί και πέρα μαθαίνεις την επιστημονική μέθοδο (αν έχεις αυτήν την ευκαιρία και αν τα καταφέρεις).

    Τέλος, η προτίμηση για πτυχίο στη χώρα μας ίσως σχετίζεται με την προτίμηση για διορισμό στο δημόσιο και ίσως και με το καλό κλίμα (ιδρώνεις πολύ στις χειρονακτικές εργασίες εδώ σε σύγκριση με άλλες χώρες). Νομίζω όμως (δεν έχω όμως νούμερα) ότι τα πράγματα βελτιώνονται: όλο και περισσότερους νέους βλέπω να επιλέγουν την ενασχόληση με καλλιέργειες – κάτι που θα ήταν αδιανόητο πριν 15 χρόνια.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ποιαν ακριβώς πραγματικότητα βιώνουν οι πειραματιστούληδες, κύριε Πυθαγόρα; Και πώς ως προς το σώμα και τα μέλη του ξεχωρίζεται το θεωρητικό μέρος από το πρακτικό της επιστήμης;

      Delete
  18. [στα βιαστικά:]

    Η πραγματικότητα είναι όλα εκείνα τα οποία μπορούμε να επαληθεύσουμε (με ανεξάρτητες μετρήσεις/πειράματα άλλων). Άρα είναι όλα αυτά στα οποία μπορούμε να συμφωνήσουμε *όλοι*, άρα ο μέγιστος σταθερός κοινός τόπος

    Η «θεωρία» της επιστήμης στέκει μόνο αν εξηγεί την πραγματικότητα και επιβεβαιώνεται στην πράξη (άρα το πρακτικό μέρος της επιστήμης χρησιμοποιείται μόνο για την επαλήθευσή της). Εκτός της επαλήθευσης, υπάρχει το πρακτικό μέρος της αξιοποίησης. Αυτό όμως λέγεται τεχνολογία.

    Το να κάνω κάτι πρακτικό, χωρίς να καταλαβαίνω γιατί δουλεύει δεν είναι επιστήμη (αφού δεν .. επίσταμαι του αντικειμένου). Πρέπει να καταλάβω και γιατί συμβαίνει.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Καταπληκτικά λογική εξήγηση. Ευχαριστώ. Ανθούλα. Πολλές φορές σκέπτομαι μήπως και οι αισθήσεις μας να πραγματοποιούνε μέτρηση και πείραμα.

      Delete
    3. H τεχνολογία προϋποθέτει την επιστήμη και βασίζεται σε αυτή. Ουσιαστικά η τεχνολογία είναι εφαρμοσμένη επιστήμη.

      Delete
    4. Λέει λοιπόν ο Λεωνίδας Πυθαγόρας ότι η ζωντανή ζωή ανευρίσκει όλα πια τα δεδομένα της ζωής της. Εσείς, provocateur, γιατί μισείτε τόσο έξαλλα την ζωντανή ζωή που πάει να μάθει και να πληροφορηθεί και να γνωρίσει άπαξ και δια παντός τα επιστημονικώ τοις τρόποις δεδομένα της; Μεθοδευμένα. Αμήν. Γιατί επιθυμείτε εμπόδια στον υδραυλικό περί την μελέτη κβαντισμένης φυσικής σε ώρες εκτός υπηρεσίας. Τι είναι δύναμη.

      Delete
    5. Η τεχνολογία δεν υπόκειται στην διαψευσιμότητα. Άρα η τεχνολογία δεν προκύπτει από την επιστήμη.

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Καλή είναι η παραδοξολογία αγαπητοί φίλοι - αλλά ως εδώ. Μπορεί ένας άνθρωπος, χωρίς επιστημονικές γνώσεις, να υλοποιήσει ένα κινητό τηλέφωνο; Τόμους ολόκληρους προϋποθέτει αυτή η τεχνολογία.

      "Το 90% της τεχνολογίας είναι καθαρά εμπειρικού χαρακτήρα!" Bullshit! Για βάλτε 5 εμπειρικούς να φτιάξουν ένα αυτοκίνητο. Το πολύ πολύ να καταλήξουν σε κάρο και να ψάχνουν για γάιδαρο. Άκου αστρολογία!

      Άλλη σοφία: "Η τεχνολογία δεν υπόκειται στην διαψευσιμότητα". Σοβαρά; Έχετε ακούσει την λέξη ΒΛΑΒΗ;

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. Λόγια των δολοφόνων γραφειοκρατών:

      "Δεν υπάρχει επιστήμη, αλλά επιστήμες. Για κάθε τομέα του επιστητού υπάρχουν διαφορετικές θεωρίες που δεν είναι αναγώγιμες μεταξύ τους, ενώ συγχρόνως η καθεμιά διεκδικεί για τον εαυτό της την απόλυτη αλήθεια – και όπως λέει αντίστοιχα ο Dawkins για τις θρησκείες: δεν μπορεί να έχουν όλες δίκιο. Το ίδιο ισχύει και για τα μαθηματικά, όπου όλες οι προσπάθειες φορμαλιστικής αναγωγής έχουν αποτύχει παταγωδώς."

      Χρησιμεύουν για προπαγάνδα και στην απόκτηση τίτλων, αλλά χωρίς λογικό νόημα. Ούτε στις αναστατωμένες κοπέλες αρέσουν.

      Οπωσδήποτε οι επιστημονικές θεωρίες που καταλαβαίνουμε δε θα 'ναι καλύτερες από τις αστρολογικές με κανέναν τρόπο - αν έτσι επιλέγουμε να χαιρόμαστε. Μόνο που η απασχόληση μας στην επιστήμη κατάγεται κατ' ευθείαν από τη ζωή -τι θα κάνω τώρα που ζω; θα σκέπτομαι ειρηνικά τον φυσικό κόσμο- και οι αστρολογικές, φιλοσοφικές, θεολογικές θεωρίες, κατ' ευθείαν από την προπαγάνδα της μαύρης κατάθλιψης. Της Φιλοσοφίας στην υγεία του ανθρώπου που ειρηνικά σπεύδει προς την υγεία του η εμπλοκή, πραγματοποιούμενη με τις λεγόμενες φιλοσοφίες της επιστήμης και παραπλήσιες ανοησίες αποσκοπεί στην απόκρυψη των πολεμικών δραστηριοτήτων των φιλοσόφων. Όλων των φιλοσόφων: συμβολαιογράφων, νομικών, δημοσιογράφων, αρχιτεκτόνων, παπάδων, πολιτευτών, πλανηταρχών, μικροβιολόγων.

      Ω τι αχαλίνωτος ρομαντισμός
      κι η μαμά να συμπληρώνει
      "πόλεμο η κόρη μου, θα είστε τρελός!"
      "το καημένο ψυχολόγος τελειώνει"

      Delete
    10. This comment has been removed by the author.

      Delete
    11. Σοβαρά τα λέτε αυτά; Έγραψα εγώ πριν δύο χρόνια κάτι σε παρένθεση για το Άγιο Φως και εισέπραξα κατάρες από ιεράρχες ("να σαπίσει το στόμα του!" ο Αμβρόσιος) επιτίμιο από την Ιερά Σύνοδο (με βάλανε με τον Καζαντζάκη - ενώ προτιμούσα τον Λασκαράτο) και ένα μήνα βρισιές από παντού. Ούτε τον Μωάμεθ να είχα θίξει στο Ιράν!

      Πραγματικά, μετά την χθεσινή ταπείνωση στο Μαξίμου η φράση "άμα πεις τίποτα για την θρησκεία δεν ασχολείται κανένας" είναι ανέκδοτο!

      Delete
    12. Στην ουσία δεν ασχολείται κανείς, εκτός από κάποιους παλαβούς της εκκλησίας και τους τσάμπα μάγκες του ευρωσταλινισμού όλων των παρατάξεων και αποχρώσεων. Στον Ιράν δεν επιβιώνεις σωματικά αν θίξεις οτιδήποτε που έχει σχέση με τη θρησκεία, στη δε υπόλοιπη Ευρώπη δεν επιβιώνεις ως αξία με υπόληψη αν συστηματικά κατηγορείς είτε το κράτος σου είτε τον λαό με τον οποίο συνυπάρχεις.

      Delete
    13. Η βλάβη δεν παύει να πηγάζει από την τεχνολογία. Άστοχη ίσως ως προς το αποτέλεσμα. Αλλά παραμένει τεχνολογία εφαρμοσμένη. Η τεχνολογία δεν υπόκειται εις την διαψευσιμότητα. Η τεχνολογία δεν προκύπτει από την επιστήμη.

      Delete
  19. Κύριε δήμου τα χόμπυ είναι κάτι το πολύ σημαντικό για τον άνθρωπο. Για τον οποιόδήποτε άνθρωπο. Προσωπικά το χόμπυ μου είναι ο μοντελισμός. Επίσης το μαγείρεμα, το διάβασμα, το γράψιμο και τα παιχνίδια online.

    Γιατί τα χόμπυ είναι τόσο σημαντικά; Γιατί προσφέρουν απελευθέρωση απο τις δυσκολίες της ζωής. Όταν ασχολούμαι με τα χόμπυ μου ξεφέυγω απο την καθημερινή μιζέρια. Μου δίνουν στίγμες ξεγνοιασιας απο τις καθημερινές ανησυχίες. Δεν είναι λοιπόν οι διαταραγμένοι άνθρωποι που έχουν χόμπυ. Είναι αυτοί που πιέζονται απο την καθημερινότητα.

    Όταν υπάρχουν άνθρωποι που επιχειρούν να σου κάνουν την ζωή δύσκολη και αντικειμενικά είσαι αναγκασμένος να υπομείνεις πράγματα, τότε αντι να καταφύγεις στο ποτο, στα ναρκωτικά, και σε τόσα άλλα δεινά είναι καλύτερο να καταφεύγεις σε κάποιο χόμπυ.

    Ξέρετε ο κύκλος της βίας αρχίζει απο τους δυνατούς και τελειωνει στους αδύναμους. Μεταξύ τους υπάρχουν πολλοί κρίκοι, όλοι τους λιγότερο δυνατοί απο τον πρώτο. Και αυτοί τελικά θα ασκήσουν βία σε πιο αδύναμους. Όμως όπου υπάρχει ένα χόμπυ, είναι δυνατό να λειτουργήσει σαν τρόπος ανάσχεσης της βίας. Το χόμπυ και η ικανοποίηση που παιρνεί κανείς απο το χόμπυ είναι ικανή σταματήσει αυτό τον άνθρωπο να αναζητήσει ικανοποίηση για την οργή του και το εγώ του, απο το να επιβληθεί σε ένα άλλο.

    Γραφίας ή συγγραφέας γίνεσαι, όταν έχεις κάτι να πεί. Γίνεσαι γιατί το χόμπυ σου είναι το γράψιμο και η μυθοπλασία. Αλλα και πάλι για να γράψει κάτι ένας συγγραφέας πρέπει να υπάρχει τουλάχιστο ακόμη ένας να σε ακούσει. Αλλίως πολλά απο αυτά θα μείνουν ιστορίες άγραφες απλώς να υπάρχουν σαν ιδεές. Και εκεί πρέπει να υπάρχει η ικανοποίηση. Τι να κάνουμε είμαστε ευάρεστα όντα (hedonistic) όντα απο την φύση μας.

    Αλλά και γραμμένες να είναι ποιος ο λόγος έαν δεν υπάρχει κανείς να τις διαβάσει;

    ReplyDelete
  20. Δεν είμαστε όντα που αναζητούν την ευχαρίστηση. Είναι ψέμα.

    ReplyDelete
  21. Εγώ διάβασα σε μία συνέντευξη του επιστήμονα ότι εφόσον οι μετρήσεις της Opera χρησιμοποιούν το GPS και η ακρίβεια του GPS βασίζεται στη θεωρία του Αϊνστάιν, θα ήταν αντιφατική η χρήση τους για να αποδειχθεί ότι ο Αϊνστάιν είναι “λάθος” και το βρήκα τραγικό και γελοίο να μου λένε ότι ένα πράγμα όπως το GPS, ή όπως ο φυλλομετρητής Opera, δηλαδή τα φορητά ηλεκτρονικά παιχνίδια, βασίζονται στην θεωρία του Einstein. Αυτά δεν μπορούν να ισχύουν σε πολιτισμένες χώρες.

    ReplyDelete
  22. Νίκο καλημέρα! Είχες πει οτι „οι μαλακιες θα κοβονται“ (διατυπωμενο πιο κόσμια). Κάνε το σε παρακαλώ, πολύ -πολύ. Τουλάχιστον οι -πολυ- μεγάλες. Αυτό θα μπορούσα να το γραψω και κάτω από ένα σωρο άλλα „σχόλια“. ("οπως εκεινο περι „αδειας για τη φωτό του Σουρούνη“ και, και, και... )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Πού να ήξερες πόσες μαλακίες κόβω! Ε, μου ξεφεύγουν και μερικές...

      Delete
  23. Προφανώς οι περισσότεροι ψυχανώμαλοι θέλουν τα πτυχία για να μπορούν και αυτοί να νέμονται το κομμάτι της αργόμισθης εξουσίας που έχουν αποφασίσει ότι τους αναλογεί. Και υπηρετούν ως γραμματείς του Ελ. Βενιζέλου και αργότερα γίνονται σύνδεροι, υφηγητές, βουλευτές, υπουργοί και πρόεδροι.

    ReplyDelete

  24. Αγαπητοί σχολιαστές έχουμε πολύ ξεφύγει από το θέμα κι όσο προχωράμε ξεφεύγουμε περισσότερο. Δεν θα δημοσιεύσω άλλα σχόλια εκτός κι αν είναι εντελώς εντός θέματος. Ο όρος χειρώναξ δεν περιλαμβάνει και την μαλακία έστω κι αν αυτή γίνεται με το χέρι...

    ReplyDelete